واشنگتن اگزمینر به نقل از روگیو: حکومت قوی افغانستان، یک تهدید برای پاکستان است

برخی زونامه‌های بین‌المللی

  • واشنگتن اگزمینر

نشریه واشنگتن اگزمینر در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان نوشته است.

نشریه نوشته است، همزمان با ادامه تلاش‌های واشنگتن برای صلح افغانستان، پنتاگون نگران است که این دو متحد امریکا با ادامۀ زد و خورد میان‌شان در مناطق مرزی از هدف اساسی که همکاری در روند صلح است، دور خواهند ماند.

واشنگتن اگزمینر به گزارش تازۀ پنتاگون اشاره کرده که بر اساس آن حکومت‌های افغانستان و پاکستان همدیگر را به حمایت از گروه‌های تروریستی برای انجام حملات در مناطق مرزی متهم کرده‌اند.

تازه‌ترین تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان در اول و دوم ماه می سال روان میلادی گزارش شد که در آن پاکستان ادعا کرد که بین ۷۰ تا ۸۰ تروریست بالای سربازان پاکستانی از خاک افغانستان حمله کردند.

نشریه در ادامه نوشته است، پاکستان در واکنش به این رویداد حملات راکتی را بالای قلمرو افغانستان انجام داد که در آن از کشته شدن چهار سرباز افغان گزارش شد.

اما پنتاگون در گزارش گفته است که رئیس جمهور افغانستان و صدراعظم پاکستان به این وضعیت به‌گونه صلح‌آمیز پرداخته و از وخامت آن جلوگیری کردند.

نشریه واشنگتن اگزمینر به نقل از بیل روگیو «Bill Roggio» مدیر مسئول نشریه «Long War Journal» و عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی نوشته که گفته است، یک دلیل برای درگیری‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان این است که اسلام‌آباد هرگز نمی‌خواهد که افغانستان یک حکومت قوی داشته باشد.

به گفتۀ روگیو، حکومت قوی افغانستان به مثابه یک تهدید برای پاکستان است، به‌خصوص حکومتی که روابط دوستانه با هندوستان داشته باشد.

نشریه به نقل از بیل روگیو در ادامه نوشته است، از همین‌رو پاکستان گروه طالبان را متحد نزدیکش می‌داند.

  • نیویارک تایمز

از سوی دیگر روزنامه نیویارک تایمز نوشته است که سرنوشت بیش از ۳۵ میلیون افغان به شمول سه صد هزار عضو نیرو های امنیتی افغانستان بزودی در میز مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر روشن خواهد شد.

به نوشته روزنامه نیرو های امنیتی افغان جان‌هایشان را در خط مقدم برای دولتی در خطر انداخته اند که برای دشمن بیش از حد اهمیت قایل است.

نیویارک تایمز همچنان نوشته است که برخی از ناظران بر این باورند که اردوی افغانستان تا کنون چندان کارا نبوده با فساد و فقدان رهبری دچار است، بناً حکومت افغانستان هیچ گزینه‌ی دیگری به جز از رسیدن به یک توافق را ندارد.

نیویارک تایمز به نقل از عبدالکبیر رسولی یک‌تن از نیرو های امنیتی افغان در بدخشان نوشته که گفته است، سربازان افغان روز دو یا سه مرتبه هدف حمله قرار می‌گیرند و آن‌ها همه روزه دوستان‌شان را در میدان جنگ از دست می‌دهند.

رسولی با تعجب پرسیده که چی نوع گفتگو ها جریان دارد که طالبان با هیئت امریکایی صحبت می‌کنند، اما بالای سربازان افغان حمله می‌کنند؟

  • دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف در شمارۀ اخیرش نوشته است که خدمات صحی افغانستان پس از مسدود شدن ۴۲ کلینیک از سوی طالبان با تهدید مواجه شده‌است.

کمیته سویدن در افغانستان به دنبال تهدید طالبان، ده‌ها مرکز صحی خود را به روز سه شنبه در میدان وردک بست.

طالبان این مراکز صحی را پس از آن تهدید کردند که در حمله هفتۀ گذشتۀ نیرو های دولتی بر یک کلینیک در ولسوالی دایمیرداد میدان وردک چندین تن به شمول پرسونل طبی کشته و زخمی شدند.

روزنامه دیلی تلگراف نوشته است، بخش عمدۀ میدان وردک که فاصله چندان با کابل پایتخت افغانستان در جنوب ندارد، به شدت از سوی گروه طالبان کنترول می‌شود.

به نوشته روزنامه، با آنکه گروه‌های کمک‌رسان تلاش می‌کنند تا در درگیری‌ها بی‌طرف باقی بمانند، اما بعضاً شاهد خشونت‌ها می‌شوند، اما به‌گفتۀ دیلی تلگراف گسترش فعالیت‌های طالبان در نقاط مختلف افغانستان بدین معناست که آن‌ها تأثیری قابل ملاحظه بر خدمات صحی دارند.

روزنامه در ادامه نوشته است که گروه طالبان با تطبیق واکسین پولیو در افغانستان نیز مشکل دارند و تیم‌های واکسیناسیون را به جاسوسی برای نیرو های افغان و خارجی متهم می‌کنند.

نیویارک تایمز به گزارش سازمان ملل‌متحد اشاره کرده که در اوایل سال جاری گفت، در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به هزار حمله بالای مراکز صحی انجام شده‌اند.