هشت صبح: رهبران طالبان به صلح نه، بلکه به جنگ می‌اندیشند

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‌های خود به حملات خونین اخیر و سرنوشت روند صلح در افغانستان پرداخته اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش نوشته است که با توجه به حملات طالبان که بیشتر افراد ملکی در آن کشته می‌شوند به نظر می‌رسد که رهبران طالبان به صلح نه، بلکه به جنگ می‌اندیشند.

در سرمقاله نوشته شده‌است، صلح که صرف میان امریکا و طالبان باشد و با حکومت افغانستان صورت نگیرد به جنگ در این کشور نقطه پایان نخواهد گذاشت.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش پرسیده‌است که آیا پاکستان بار دیگر افغانستان را اشغال خواهد کرد؟

سرمقاله نویس به این پرسش پاسخ داده و نوشته است که طالبان به این باور اند که پس از توافق‌نامه صلح با امریکا و خروج نیروهای خارجی از این کشور با پول شیخ‌های عرب و حمایت پاکستان این کشور را زیر کنترول داشته باشند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش این سؤال را مطرح کرده که آیا ملت زنده‌است؟

سرمقاله نویس نوشته که در سه روز گذشته در سه رویداد به حدود سه صد تن تلفات وارد شده و در بادغیس نیز ۳۶ تن از کماندوهای افغان کشته شدند.

سرمقاله نویس با اشاره به این حوادث نوشته است که به نظر می‌رسد ملت زنده نیست چون در برابر این رویداد‌ها هیچ واکنشی نشان نداده‌است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته است که با توجه به حملات خونین اخیر حکومت افغانستان باید از طریق جامعه جهانی بر پاکستان فشار‌ها را افزایش دهد و از این طریق جلو این حملات را بگیرد.

سرمقاله نویس می‌نویسد که مدیریت آب، ساخت بندها و بسته نمودن راه ترانزیت از پاکستان به آسیای میانه نیز بهترین وسیله فشار بر پاکستان خواهد بود.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح با اشاره به قطعنامه نشست بین‌الافغانی قطر نوشته است که دو طرف تعهد کرده بودند که تلاش‌های‌شان برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان بیشتر خواهد شد.

اما سرمقاله نویس نوشته که نه تنها بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی اقدامی صورت نگرفته بر عکس حملات نیز بیشتر شده‌است.

در سرمقاله آمده‌است که طالبان باید به تعهدات‌شان عمل کنند و بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی تلاش نمایند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله‌اش صلح را یک نیاز دانسته اما نوشته که حفظ منافع ملی در گفتگوهای صلح از وظایف مهم دولت محسوب می‌شود.