دوازده نامزد معترض انتخابات ولسی جرگه بار دیگر دست به اعتراض زدند

صندوق رأی‌دهی انتخابات ولسی جرگه افغانستان در ولایت بامیان. 20 October 2018

شماری از نامزدان زن در انتخابات گذشته ولسی جرگه افغانستان بار دیگر دست به اعتراض زدند اما این بار به شیوه دیگر.

آنان روز شنبه ۲۹ سرطان با پوشیدن لباس سیاه، زاولانه کردن دست‌های‌شان و چسپ زدن بر دهان‌شان گفتند که تا حالا به خواست‌های‌شان رسیدگی نشده است.

فرزانه فرهمند یکی از این نامزدان معترض می‌گوید: "خود را بخاطر داخل پنجره کردیم که در این وطن آزادی بیان نیست و در این وطن حق اعتراض به کسی داده نمی‌شود ما خود را قفس کردیم که زندانی هستیم خود را به زنجیر بستیم و دهن خود را بخاطر چسپ زدیم که آزادی بیان را خفه کرده و صدای ما را بلند کردن نمی‌مانند و زنجیر به معنای این‌که دست و پای ما بسته است."

این نامزدان معترض، از دوازده ولایت افغانستان چهار ماه قبل پس از آن خیمه های اعتراض در چهار راهی زنبق در نزدیکی ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه برپا کردند که در انتخابات ولسی جرگه پیروز شناخته نشدند.

آنان می‌گویند، اسناد در دست دارند که به گفته خودشان نشان دهنده تقلب‌های گسترده در انتخابات ولسی جرگه است.

این زنان معترض که تعداد‌ شان به ۱۲ تن می‌رسد حتی بالای موتر‌ شان تابوت‌ها را هم گذاشته بودند.

خانم فرهمند که به نمایندگی از دیگران صحبت می‌کرد هدف از گذاشتن تابوت بالای موتر را چنین بیان کرد:‌ "تابوت از دموکراسی، عدالت، قانون اساسی افغانستان، تابوت از کمیسیون‌های انتخاباتی که مسئول است، تابوت قانون انتخابات که نقض شده امروز این تابوت‌ها را ساختیم. این حرکت ما ممکن یک سال یا پنج سال دوام کند و یکجا خود را آتش خواهیم زد."

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر حکومت را داشته باشیم اما با وجود تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

در دور قبلی اعتراض این نامزدان معترض،چهار تن‌شان دست به اعتصاب غذایی زده بودند و حتی لب‌های‌شان را دوخته بودند.

حدود دو هفته قبل نیروهای امنیتی شب هنگام خیمه‌های این نامزدان را از چهار راهی زنبق شهر کابل برداشتند.

Your browser doesn’t support HTML5

فشار آب حتی لباس‌های نامزدان معترض را درید

شماری از این نامزدان گفته بودند که پولیس کابل به آنان هشدار داد که یک مهاجم انتحاری قصد حمله بر آنان را دارد و باید اعتراض‌شان را پایان دهند.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان به تاریخ ۲۸ و ۲۹ ماه میزان سال گذشته خورشیدی برگزار شد و نتیجه آن به دلیل آنچه تقلب‌های گسترده عنوان شد، پس از چندین ماه اعلام گردید که واکنش‌ها و اعتراضات گسترده را در پی داشت.