عمران خان: بحران در افغانستان از طریق جنگ حل نمی‌شود

عمران خان صدراعظم پاکستان

صدراعظم پاکستان می‌گوید، بحران در افغانستان از طریق جنگ حل نمی‌شود.

عمران خان که برای نخستین بار به‌حیث صدراعظم پاکستان به امریکا رفته است، شب گذشته در جریان سخنرانی برای پاکستانی‌ها در واشنگتن، گفت: "از روز نخست گفته ام که جنگ راه حل برای افغانستان نیست. بارها گفتم که مسئله با جنگ حل نمی‌شود. هر حرف بد و رد به من گفتند. مرا تروریست خواندند. برایم طالبان خان گفتند، اما خداوند حق است و امروز تمام جهان می‌گوید که جنگ راه حل در افغانستان نیست."

قرار است امروز دونالد ترمپ با عمران خان برای نخستین بار در قصر سفید ملاقات کند.

به‌گفتۀ یک مقام ارشد امریکایی، رئیس جمهور ترمپ بر صدراعظم پاکستان فشار خواهد آورد تا با گروه‌های شورشی و تروریست در آن کشور مبارزۀ جدی نموده، در زمینۀ پیشرفت پروسۀ صلح افغانستان همکاری کامل کند.

دونالد ترمپ در نتیجۀ آنچه که غفلت پاکستان در امر مبارزه با تروریزم خوانده شده، صدها میلیون دالر کمک به اسلام‌آباد را قطع کرده‌است.

امریکا و افغانستان، از مدت‌ها به این‌سو پاکستان را به فراهم‌آوری پناهگاه‌های مصون برای طالبان در داخل قلمرو آن کشور و عدم مبارزۀ جدی با شورشیان مسلح و تروریستان متهم می‌کنند.

پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده‌است.

حکومت افغانستان می‌گوید، انتظار دارد که در جریان سفر عمران خان به واشنگتن، فشار های لازم بر پاکستان وارد شود تا سیاست‌های این کشور در قبال افغانستان تغییر کند و از حمایت طالبان دست بردارد.