فایننشل تایمز: پاکستان در بدل همکاری با مسئله افغانستان، از امریکا چه می‌خواهد؟

آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

  • فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز دیدار عمران خان صدراعظم پاکستان با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را بررسی کرده است.

در مطلب که پیش از دیدار ترمپ و عمران خان نشر شده، آمده که افغانستان مهم ترین بحث میان رهبران دو کشور است.

به نوشته فایننشل تایمز، هدف پاکستان همین است تا کمک‌های به تعلیق در آمده امریکا را دوباره جلب کند و در بدل آن در پایان یافتن بحران افغانستان کمک کند.

در ادامه آمده است، دیدار دوشنبه میان دونالد ترمپ و عمران خان، یک فرصت برای احیای روابط دو جانبه میان امریکا و پاکستان به شمار می‌رود.

روزنامه به نقل از احمد رشید آگاه امور سیاسی نوشته که می‌گوید، انتظار عمران خان از امریکایی‌ها خیلی زیاد است اما ایالات متحده تنها به یک مورد دلچسپی دارد و آن افغانستان است.

آقای رشید که کتاب معروف "طالبان" را نوشته، هم‌چنان به فایننشل تایمز گفته است، به نفع پاکستان خواهد بود تا با امریکایی‌ها در مورد افغانستان همکاری کند اما این نویسنده از دونالد ترمپ و عمران خان به عنوان دو فرد غیر قابل پیشبینی یاد آوری کرده‌است، یعنی شاید هر زمانی تغییر فکر بدهند.

پاکستان در بدل همکاری با مسئله افغانستان، از امریکا چه می‌خواهد؟

فایننشل تایمز در این مورد می‌نویسد، مقام‌های پاکستانی خیلی تلاش می‌کنند تا اداره دونالد ترمپ، بخشی از تحریم بر کمک‌های دو میلیارد دالری تعلیق شده بر این کشور را رفع سازد.

دونالد ترمپ بنابر آنچه کم کاری پاکستان در مبارزه با تروریزم می‌داند، صدها میلیون دالر کمک بر آن کشور را قطع کرده‌است. یکی از عوامل مهم همکاری نکردن پاکستان در صلح و ثبات افغانستان دانسته می‌شود.

اسلام آباد هم‌چنان انتظار دارد تا نام پاکستان از فهرست کشور‌های قابل نظارت بحیث تمویل کننده‌های گروه‌های تروریستی که پارسال از سوی گروه ویژه اقدام مالی یا "اف.ای.تی.اف" درج آن شده بود، بیرون شود.

احمد رشیده نویسنده پاکستانی می‌گوید، بحران اقتصادی در کشورش خیلی شدید است و تورم پولی بالا رفته است. به گفته او، احساسات مردم پاکستان تحریک شده و تحمل پذیری شان خیلی پائین آمده‌است.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال هم در این مورد می‌نویسد، امیدواری برای صلح افغانستان، پاکستان و امریکا را به برداشتن موانع میان همدیگر مجبور ساخته است.

به نوشته روزنامه، واشنگتن و اسلام آباد از چندی به این‌سو روابط پُر تنش داشته اند اما حالا رئیس جمهور امریکا از عمران خان صدراعظم پاکستان می‌خواهد که زمینه گفتگوهای صلح با طالبان را در افغانستان فراهم کند.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست هم به دیدار رهبران امریکا و پاکستان در قصر سفید تمرکز کردهاست.

به نوشته روزنامه، در این سفر عمران خان به ایالات متحده، مهم ترین مسئله، افغانستان است.

در ادامه آمده که ایالات متحده به کمک پاکستان برای آوردن طالبان به میز مذاکره نیاز داشت و این انتظار در ماه‌های آینده هم زیاد است.

واشنگتن پُست به نقل از "ایلی لیک" یک مقاله نویس نشریه بلومبرگ نوشته که می‌گوید، مشکل عمیق این است که ایالات متحده نفوذ واقعی در افغانستان ندارد و این را عمران خان و طالبان به خوبی درک می‌کنند.

حسن عسکری رِضوی یک تحلیلگر پاکستانی مستقر در لاهور هم به روزنامه گفته که ایالات متحده می‌داند بدون نقش پاکستان جنگ افغانستان پایان نخواهد یافت.

در مقابل به گفته آقای رِضوی، پاکستان هم خیلی نیازمند کمک‌های امریکا است تا اقتصادش را احیا کند بناءً به نوشته واشنگتن پُست، نخستین سفر عمران خان به حیث صدراعظم پاکستان به واشنگتن، برای احیای روابط دو کشور صورت گرفته است.