واشنگتن پُست: افغان‌های متحد با امریکا، نباید از اظهارات ترمپ نگران شوند

شماری از روزنامه‌های بین‌المللی

  • واشنگتن پُست

اگر واژه‌های نظامی برندۀ جنگ می‌شود، رئیس‌جمهور دونالد ترمپ، یکی از فاتحان بزرگ تاریخ است.

روزنامه پس از اظهارات دوشنبۀ ترمپ روی افغانستان تمرکز کرده‌است.

ترمپ گفته بود، اگر بخواهد جنگ افغانستان را در ۱۰ روز پایان داده می‌تواند، اما ۱۰ میلیون تن کشته خواهد شد و این کشور نابود می‌شود، بناءً چنین کاری نمی‌کند.

این روزنامه می‌نویسد، گروه طالبان بین ۲۰ تا ۳۰ هزار جنگجو دارد که به جنگ‌های چریکی مشغول اند و فابریکۀ تولید سلاح و تانک ندارند که از طریق هوا هدف قرار گیرند.

در ادامه آمده است، طالبان در میان مردم پنهان می‌شوند و اگر امریکا در این جنگ ۱۰ میلیون تن را بکشد، یک جنایت جنگی را مرتکب می‌شود و آن‌سو طالبان هم شکست نمی‌خورند، زیرا رهبران‌شان در پاکستان استند.

واشنگتن پُست در ادامه نوشته که افغان‌های متحد با امریکا، نباید از این اظهارات دونالد ترمپ نگران شوند، زیرا او می‌خواهد توافق صلح صورت گیرد و نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شوند.

  • یو. اس. ای تودی

به وضعیت مهاجران افغان در ایران پس از افزایش تحریم‌های امریکا تمرکز کرده‌است.

به‌گفتۀ روزنامه، با ادامۀ تنش‌ها میان رهبران امریکا و ایران، میلیون‌ها مهاجر افغان نخستین کسانی اند که بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

در ادامه آمده است، در این تنش‌های سیاسی، سه میلیون شهروند افغانستان که در ایران به‌سر می‌برند، به فراموشی سپرده شده‌اند.

یو. اس. ای تودی به این هم پرداخته که مهاجران افغان از چندی به این‌سو اجازه یافته اند در چندین عرصه در ایران کار کنند و خدمات صحی هم برای‌شان فراهم می‌شود. فرزندان کسانی که اسناد قانونی ندارند نیز به دنبال سال ۲۰۱۵ میلادی اجازه رفتن به مکتب‌ها را کسب کرده‌اند، اما تحریم‌های امریکا وضعیت را دگرگون ساخته است.

بر بنیاد معلوماتی که روزنامه به‌دست آورده، شمار زیادی از مهاجران افغان به غذای کافی دسترسی ندارند و یا برای کمک، به همسایه‌های شان اتکا می‌کنند. شمار دیگر دارایی‌های شان‌را می‌فروشند تا نیازمندی‌های اولیۀ زند‌گی‌شان را تأمین کنند.

این روزنامه نوشته که شمار زیادی از افغان‌ها در ایران، مشغول کار در بخش خیاطی اند، اما هنگامی که کارخانه‌های خیاطی بسته شدند، آن‌ها در بی‌سرنوشتی بسر می‌برند.

دونالد ترمپ رئیس‌جمهور امریکا در ماه می سال پار از توافق هسته‌ای چهار سال پیش با ایران بیرون شد و تحریم‌های شدید را بر آن‌ کشور به اجرا گذاشت.

این روزنامه در پایان نوشته‌اش آورده است، تصمیم رهبران به خود آن‌ها آسیبی نمی‌رساند، بل‌که فقیر‌ترین‌ها صدمه می‌بینند.

یکی از آسیب‌پذیرترین‌ها، مهاجران افغان اند و به‌گفتۀ روزنامه تا حالا، صدای آن‌ها از سوی واشنگتن و تهران شنیده نشده‌است.