لغو شدنِ دارالانشاء شورای عالی صلح با فرمان رئیس‌جمهور

شورای عالی صلح افغانستان

محمد امین وقاد یک عضو هیئت رهبری این شورا با تأکید براین مطلب می‌گوید که این شورا پیش از این نیز فاقد صلاحیت بود و در شش ماه گذشته هیچ جلسۀ این شورا برگزار نشده بود.

رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته با صدور فرمانی دارالانشاء شورای عالی صلح را لغو کرد.

برخی ازاعضای پیشین این شورا می‌گویند که در موجودیت وزارت دولت در امورصلح نیازی به فعالیت این شورا دیده نمی‌شود.

یک روزپس از اعلام لغو ریاست دارالانشاء شورای عالی صلح از سوی ریاست جمهوری افغانستان برخی از اعضای هیئت رهبری این شورا این تصمیم را به معنای لغو فعالیت‌های شورای عالی صلح می‌دانند.

محمد امین وقاد یک عضو هیئت رهبری این شورا به روز یک‌شنبه درصحبت با رادیو آزادی گفت که شورای عالی صلح پیش از این نیز صلاحیت ارتباط گرفتن و مذاکره کردن را نداشت.

"در آنجا روی جانیشین شورا کار جریان دارد، سلام رحیمی در یک پیام ویدیویی گفت که یک هیئت پانزده نفری تعیین می‌شود که کار روی آن جریان دارد و در یک کشور اروپایی با طالبان مذاکرات ابتدایی آغاز می‌گردد به این معناست که شورا هم لغو شده است."

این عضو شورای عالی صلح می‌گوید، صلاحیت‎‌های پولی، تقرری‌ها، برنامه‌ها و ملاقات‌‎ها همه از سوی دارالانشاء تنظیم می‌گردد.

رئیس‌جمهور غنی به روز شنبه طی فرمان دارالانشاء شورای عالی صلح را لغو اعلام کرد.

بربنیاد گفته‌های ریاست‌جمهوری افغانستان پس از این تمام مسئولیت‌های دارالانشاء شورای عالی صلح را وزارت دولت در امور صلح به پیش خواهد برد.

تلاش کردیم نظر وزارت دولت در امور صلح را نیز دراین خصوص داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

گفتنی است که پیش از این فعالیت‌های کمیته‌های ولایتی شورای عالی صلح نیز متوقف شده بودند.

شهزاده شاهد عضو پیشین شورای عالی صلح با اشاره به ایجاد وزارت دولت در امور صلح از سوی حکومت موجودیت این شورا را ضرور نمی‌داند.

"فعالیت این شورا ضعیف می‌شود و موجودیت آن به معنای تداخل کاری خوانده می‌شود، به‌خاطراین‌که از یک طرف وزارت دولت در امور صلح باشد و ازسوی دیگر شورای عالی صلح به نظرمن پس از این دیگر نیاز به موجودیت این شورا دیده نمی‌شود.

شورای عالی صلح حدود ده سال قبل به اساس فیصلۀ لویه جرگۀ مشورتی برای پیش‌برد پروسۀ صلح و مذاکره با مخالفان مسلح در افغانستان ایجاد شد که برهان‌الدین ربانی به حیث نخستین رئیس این شورا برگزیده شد.

اما با گذشت چندین سال، فعالیت‌های این شورا مورد انتقاد جناح‌های مختلف به‌ویژه مردم افغانستان قرارگرفته و ضعیف خوانده شده است.

از سو ای هم نمایند‌گان مردم در لویه جرگۀ مشورتی صلح در ماه ثور امسال موجودیت این شورا را غیرمؤثر خوانده و بر لغو آن تأکید کرده بودند.