خلیل‌زاد: در دوحه توافق‌نامۀ را که روی آن کار می‌کردیم، نهایی خواهیم کرد

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصاحبه اختصاصی با سمیع مهدی رئیس دفتر کابل رادیو آزادی. July 31 2019

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از چند روز بحث و گفتگو با سران حکومت وحدت ملی، عازم دوحه شد.

آقای خلیل‌زاد می‌گوید قبل از رسیدن به دوحه در اسلام‌آباد نیز توقف خواهد کرد.

آقای خلیل‌زاد روز چهارشنبه «۰۹ میزان ۱۳۹۸» در یک گفتگوی اختصاصی با رادیو آزادی، سفر اخیرش را به کابل پر دستآوردترین سفر از هنگام وظیفه‌اش به‌عنوان نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان عنوان کرده‌است.

آقای خلیل‌زاد همچنان گفت که ایالات متحده امریکا و افغانستان روی گام‌های بعدی مذاکرات توافق کرده‌اند.

آقای خلیل‌زاد افزود: "موفق‌ترین سفرم در کابل بود بعد از گرفتن این وظیفه. ما به یک موافقه رسیدیم با حکومت افغانستان برای قدم‌های بعدی به رسیدن به موافقه با طالب و به طرف صلح."

آقای خلیل‌زاد پیش از این در صفحه تویترش نوشت: "در دوحه؛ اگر طالبان کار خود را انجام دهند ما کار خود را می‌کنیم و روی توافقی که کار می‌کردیم به نتیجه خواهم رسید."

وی در گفتگو با رادیو آزادی می‌گوید، تغییرات مثبتی در سیاست پاکستان در برابر افغانستان دیده می‌شود و پاکستان می‌خواهد با روند صلح کمک کند.

آقای خلیل‌زاد همچنان به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اشاره کرده و می‌گوید که تا هنگامی رسیدن به یک فیصله در گفتگو های صلح از روند انتخابات پشتیبانی می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. July 31 2019

آقای خلیل‌زاد می‌گوید: "ربط داره به فیصله که افغانان در مذاکره می‌کند که در آن حکومت هم شریک می‌باشد و دگر افغان‌ها هم سهم دارند. هر فیصلۀ که در مذاکره می‌شود ما از آن پشتیبانی می‌کنیم، اما تا وقتی که او فیصله صورت می‌گیرد ما از انتخابات پشتیبانی می‌کنیم."

در همین حال هیئت مذاکره کننده صلح با طالبان نیز روز چهارشنبه از جانب حکومت افغانستان اعلان شد.

ناجیه انوری رئیس بخش ارتباطات استراتژیک وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی گفت، این هیئت همه شمول است و دیدگاه‌های همه طرف‌های دخیل در نظر گرفته شده‌است.

خانم انوری می‌افزاید: "لیست تکمیل شده، نظر تمام گروه‌های اجتماعی و سیاسی در آن وجود دارد و تنوع سیاسی، اجتماعی و قومی در نظر گرفته شده و هیئت جامع برای مذاکره تعیین شده‌است."

اسامی این هیئت تا هنوز اعلام نشده‌است.

این دومین هیئت مذاکره کننده صلح است که برای پیشبرد گفتگو ها با طالبان اعلام می‌شود.

پیش از این نیز یک هیئت ۱۲ نفری مذاکره کننده صلح با طالبان از سوی حکومت تعین شده بود که با انتقادهای همراه شد.

قرار است هشتمین دور مذاکره میان هیئت امریکایی با نماینده‌گان طالبان در قطر به زودی آغاز شود.

شورای عالی صلح به این باور است که این نشست، برخی از توافقات مهم و سرنوشت‌ساز را برای افغانستان در پی خواهد داشت.