سیگار: ناامنی در افغانستان پس از امضای توافق صلح با طالبان نیز ادامه خواهد یافت

جان سُپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان

سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان رسیدن به صلح و امنیت پایدار را در صورت دوام کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر نا ممکن می‌داند و مواد مخدر را بزرگترین مشکل افغانستان پس از امضای توافق صلح با طالبان عنوان می‌کند.

جان سُپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان که هنگام ارائه گزارش این اداره در رابطه به اجراآت نهادهای امنیتی امریکا در بخش تمویل و تجهیز نیروهای افغان در واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت؛ اگر پدیده مواد مخدر در افغانستان ریشه کن نشود، حتی پس از امضای توافق صلح با طالبان نیز ناامنی دوام خواهد کرد.

وی افزود: "در موجودیت مواد مخدر انتظار رسیدن به یک صلح دایمی را نداشته باشید. قاچاقبران مواد مخدر موجودیت یک دولت قوی را در افغانستان تحمل کرده نمی‌توانند."

وی گفت: "خیلی خوشبینانه خواهد بود اگر فکر کنیم که با امضای توافق‌نامه صلح موضوع مواد مخدر به گونه معجزه آسا حل شود و تروریستانی که با قاچاقبران مواد مخدر ارتباط دارند و عواید مواد مخدر را به دست می‌آورند، دست از این کار بردارند. مواد مخدر به عنوان یک مانع بزرگ در برابر رسیدن به صلح پایدار در افغانستان باقی خواهد ماند."

کشت کوکنار در ولایت هلمند. April 11, 2017

سیگار مواد مخدر را عامل بزرگ دوام جنگ در افغانستان می‌داند، زیرا به باور جان سپکو، گروه‌های تروریستی از عواید مواد مخدر تمویل می‌شوند و این گروه‌ها نمی‌گذارند تا هم زمان با امضای توافق صلح با طالبان، این منبع بزرگ عواید مالی را از دست دهند.

بررسی‌های وزارت دفاع امریکا نشان می‌دهد که طالبان در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۰۰ فابریکه تولید مواد مخدر را در اختیار داشتند و سالانه از این کارخانه‌ها حدود دوصد میلیون دالر امریکایی به دست می آوردند، اما ارزیابی‌های سیگار نشان می‌دهد که اکثریت این کارخانه ها در نتیجه حملات هوایی نیروهای خارجی در دو سال گذشته تخریب شده و بیش از دو صد میلیون دالر نیز به طالبان زیان وارد شده است.

امین الله شارق کارشناس سیاسی به این باور است که مواد مخدر مشکل جهانی است و جامعه جهانی، به ویژه کشورهای منطقه باید بگونه مشترک در برابر آن مبارزه کنند.

وی افزود: "موضوع مواد مخدر تنها به افغانستان نه، بلکه به تمام جهان ارتباط دارد. توافق صلح با طالبان امضا خواهد شد، اما اگر این توافق از یک نقطه قوت امضا نشود و کشور های منطقه و جهان از آن حمایت نکنند و بر مبنای آن تمامی گروه‌های تروریستی از بین نروند، من فکر می‌کنم که حل آن مشکل خواهد بود، زیرا افرادی زیادی در کاروبار مواد مخدر دخیل اند و سالانه میلیاردها دالر در آن دست به دست می‌شود، بدون شک که این گروه‌ها مشکل ایجاد خواهند کرد و نا امنی ادامه خواهد یافت."

سر مفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان از افغان‌ها می‌خواهد تا برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار به مبارزه جدی با مواد مخدر آماده شوند تا با ریشه کن کردن کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، عواید مالی گروه‌های تروریستی در افغانستان نیز قطع شود.

گزارش: مرسلین ارسلا

Your browser doesn’t support HTML5

سیگار: ناامنی در افغانستان پس از امضای توافق صلح با طالبان نیز ادامه خواهد یافت