میل آنلاین: افغانستان یک قدم بسمت صلح نزدیکتر شده‌است

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود مطلبی را به قلم ژورنالیست مشهور فرید زکریا به نشر رسانده‌است تحت عنوان "برای امریکا پیروزی در جنگ افغانستان مهم است اما این پیروزی نباید با ناکامی در میدان صلح همراه باشد."

در این مطلب آمده‌است؛ معامله ادارۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ با طالبان می‌تواند در جنگ ۱۸ ساله افغانستان منبع ثبات باشد، ولی همزمان با آن می‌تواند گروه‌های تروریستی را جسورتر بسازد و افغانستان را برای سال‌های سال دوباره به گرداب جنگ سوق بدهد که در نتیجه آن امریکا مجبور خواهد شد دو باره تعداد زیاد سربازان خود را به میدان جنگ در این کشور بفرستد.

به نوشته فرید زکریا، راه حل سیاسی نباید به خروج عاجل قوای امریکا از افغانستان متمرکز باشد بلکه هدف اصلی آن باید راه حل سیاسی بین طالبان و حکومت افغانستان باشد.

او می‌افزاید این یک گام مهم و مؤثر بود که رئیس جمهور ترمپ زلمی خلیل‌زاد را مؤظف به مذاکرات با طالبان ساخت.

قدم دوم باید این باشد که ساحه مذاکرات فراختر شود و حکومت افغانستان هم شامل این مذاکرات گردد.

به نوشته روزنامه، نتیجه نهایی باید این باشد که یک حکومت وحدت ملی در افغانستان به قدرت برسد که حکومت فعلی افغانستان و طالبان در آن سهم داشته باشند. البته این فعلاً مشکل به نظر می‌رسد ولی دسترسی به آن در مراحل بعدی ناممکن نیست.

از سوی دیگر به نوشته فرید زکریا، امریکا نباید در رابطه با خروج قوایش از افغانستان سازشی را در روی کاغذ با طالبان ترتیب دهد که طالبان بتوانند به آسانی از آن تخطی کنند.

فرید زکریا می‌نویسد، امریکا دستآوردهای بزرگ در افغانستان داشته است، از جمله در ساحه تعلیم دختران و پسران، سرکوبی القاعده ، محدود ساختن مصارف نظامی امریکا در افغانستان و جنگ علیه تروریزم.

اما به نوشته روزنامه امریکا باید اطمینان حاصل کند که با ختم جنگ در افغانستان در میدان صلح نیز موفق است.

  • میل آنلاین

نشریه میل آنلاین در شماره اخیر خود نوشته است، از تمامی صحبت‌هایی که در روزهای اخیر به گوش می‌رسد چه از قول مقامات امریکایی و چه از مقامات افغان و حتی طالبان یک نکته واضح می‌شود، افغانستان یک قدم بسمت صلح نزدیکتر شده‌است.

به نوشته نشریه، زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان اول سپتمبر را یک تاریخ خوب برای موافقت صلح با طالبان خوانده و گفته است موافقت بین امریکا و طالبان شاید در همین دور مذاکرات که روز جمعه در دوحه آغاز شد نهایی شود.

نشریه میل آنلاین به سخنان سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اشاره نموده‌است که گفت، مذاکرات آن‌ها با امریکا می‌تواند در همین دورنهایی شود.

نشریه می‌نویسد سناتور امریکایی لیندسی گراهم بدون تأیید این گزارش‌ها در تویتر خود نوشته امیدوار است موافقتی که امریکا با طالبان امضا می‌کند از منافع این کشور و متحدان آن محافظت کند.

چندین نشریه و روزنامه دیگر امریکایی و غربی از جمله واشنگتن اگزماینر، نیویارک پُست، ملیتری تایمز و دیگران هم در باره نزدیک شدن امریکا برای توافق صلح با طالبان مطالبی را به نشر رسانده‌اند.