کشیدگی‌های سیاسی در تیم محمد حنیف اتمر؛ آیا صلح و اعتدال از هم می‌پاشد؟

محمد حنیف اتمر یک تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

۸ روز از آغاز مبارزات انتخاباتی می‌گذرد، اما هنوز هم دسته انتخاباتی "صلح و اعتدال" موفق به حل اختلافات داخلی این تیم نشده‌است.

برخی متحدین دستۀ انتخاباتی "صلح و اعتدال" به رهبری محمد حنیف اتمر که به تازه‌گی از این تیم جدا شده‌اند، می‌گویند؛ هنوز هم کشیده‌گی هایی برای توافق روی کرسی صدارت جریان دارد.

در تازه‌ترین مورد محمد سلیمان کاکر یکی از متحدان و از افراد نزدیک به محمد حنیف اتمر که از دسته انتخاباتی صلح و اعتدال خدا حافظی کرده‌است، می‌گوید؛ این اختلاف‌ها به بن‌بست کشیده شده‌ و احتمال از هم پاشی این تیم بیشتر شده‌است.

آقای کاکر که در زمان مأموریت حنیف اتمر در مشاوریت امنیت ملی معاون او بود می‌گوید، آقای اتمر می‌خواهد پُست صدارت را پس از پیروزی از طریق مشوره با شورای ملی به عطا محمد نور دهد، اما نور پافشاری دارد که این پُست را پیش از پیروزی به نام وی اعلام کند.

او به رادیو آزادی گفت: "آقای اتمر این را درک کرده که اگر این کار را بکند و نخست وزیری را پیش از پیروزی بدهد، متحدین دیگر خود را از دست خواهد داد، بناءً این سلسله کشمکش‌ها وجود دارد و من تا جایی‌که اطلاع دارم صحبت‌های‌شان جریان دارد، امکان این است که دوباره با هم یکجا شوند و امکان این هم است که هیچ‌گاهی با هم یکجا نشوند و تیم کاملاً از هم بپاشد."​قادر شاه سخنگوی دسته انتخاباتی صلح و اعتدال

در همین حال قادر شاه سخنگوی دسته انتخاباتی "صلح و اعتدال" به رادیو آزادی با رد وجود اختلاف‌ها در این تیم می‌گوید: "هیچ امکان ندارد که تیم صلح و اعتدال از هم بپاشد، هیچ امکان ندارد که برنامه‌های این تیم زیر تأثیر قرار گیرند، این یک تیم وسیع است و برنامه‌هایش دراز مدت است، از همه مهم این‌که این یک تیم متحد است و با رفت و آمد اشخاص تیم از هم نمی‌پاشد."

با این حال برخی کارشناسان سیاسی افغان نیز به این باور اند که اگر اختلاف‌ها میان اعضای کلیدی دسته انتخاباتی "صلح و اعتدال" از میان برداشته نشوند، احتمال از هم پاشیدن این تیم بیشتر است.

انتظار خادم یکی از این کارشناسان می‌گوید، در صورت از هم‌پاشی دسته انتخاباتی "صلح و اعتدال"، میدان رقابت برای دسته‌های انتخاباتی دیگر به‌خصوص دسته‌های انتخاباتی عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی بازتر خواهد شد.

وی گفت: "اگر تیم اتمر از هم می‌پاشد من فکر می‌کنم که آقای عبدالله شاید حمایت بعضی از حامیان اتمر را به دست بیاورد و تیم آقای غنی نیز به شکل اتومات قوی‌تر می‌شود، در این‌جا دو تیم اساسی در میدان می‌ماند که تیم‌های غنی و عبدالله اند."

خادم می‌گوید، از نگاه سیاسی باید تیم صلح و اعتدال اختلاف‌ها بر سر تقسیم قدرت به خصوص پُست نخست وزیری را پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی از میان بر می‌داشت.

این در حالی است که یک هفته پیش مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری آغاز شده‌اند، اما تا حال برخی نامزدان به شمول آقای اتمر وارد میدان این پیکار‌ها نشده‌اند.

اما سخنگوی تیم اتمر می‌گوید، در حال حاضر کمپاین‌های آنان به دلیل عدم ارائه جواب از سوی حکومت به درخواست‌های آنان و شورای نامزدان ریاست جمهوری در حالت تعلیق قرار دارد.