تبصره نشنل انترست در مورد ستراتژی ترمپ برای افغانستان و گفتگوهای صلح در قطر

آرشیف، شماری از روزنامه‌های چاپ امریکا

  • نشنل انترست

نشریه نشنل انترست در مورد ستراتژی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای افغانستان و گفتگوهای جاری در قطر تمرکز کرده‌است.

به نوشته نشریه، سی ماه پیش هنگامی که دونالد ترمپ وارد دفتر ریاست جمهوری امریکا شد، خواهان پایان یافتن طویل‌ترین جنگ کشورش شد اما بارها مانع وی در تطبیق این برنامه شدند.

در عین حال نشنل انترست به گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با مقام‌های طالبان در قطر اشاره می‌کند و می‌نویسد که دو مسئله یعنی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و ضمانت طالبان برای این‌که از خاک کشورشان علیه کشور دیگری استفاده نمی‌شود، در گفتگوهای قطر مورد بحث بوده‌است.

نشریه به نقل از بینجامن فرایدمن یک متخصص امور دفاعی امریکا نوشته که می‌گوید، تصمیم برای کاهش پنج تا شش هزار نیرو در بدل ضمانت طالبان که از خاک افغانستان علیه کشوری استفاده نمی‌شود، همراه با آتش‌بس و توافق روی آغاز گفتگوها با حکومت افغانستان، خبرهای خوش اند.

اما آقای فرایدمن می‌گوید، برخی‌ها در واشنگتن شاید در برابر خروج مکمل نیروها از افغانستان، ممانعت ایجاد کنند و این یک اشتباه خواهد بود.

در ادامه به تهدیدهای گروه داعش هم در افغانستان اشاره شده و آمده‌است، برخی گفتگوها میان طالبان و امریکا صورت گرفته اما تهدید داعش در سال‌های گذشته در این‌کشور افزایش یافته است.

به نوشته نشنل انترست، هراس از این وجود دارد که اگر طالبان با امریکایی‌ها خیلی از نزدیک کار کنند، شماری از تندروان با داعش خواهند پیوست و به این ترتیب تهدید به صورت کامل رفع نخواهد شد.

  • دی امریکا سپیکتیتر

نشریه دی امریکا سپیکتیتر هم در مورد تلاش‌های صلح افغانستان مطلبی را نشر کرده‌است.

در آغاز پرسشی را نویسنده مطرح می‌کند که آیا ما به طالبان اجازه می‌دهیم که بخش بزرگی از افغانستان را تصرف کنند؟

در ادامه به گفتگوهای قطر میان نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با طالبان هم یاد آوری شده و آمده است، دو جانب به توافق نزدیک شده‌اند.

نشریه دی امریکا سپیکتیتر نوشته که در نتیجه توافق، سربازان امریکایی به کشور‌شان بر خواهند گشت و در بدل آن طالبان روابط شانرا با شبکه القاعده و سایر گروه‌های تروریستی قطع خواهند کرد.

به گفته نویسنده، از این گونه گزارش‌ها باید استقبال شود اما نباید فکر منتقدانه را از دست داد زیرا طالبان شکست نخورده‌اند.

نشریه در ادامه می‌نویسد، طالبان از چین و روسیه حمایت مالی به دست می‌آورند و در پاکستان هم پناهگاه دارند. آنسو به عنوان نیروی نیابتی ایران هم فعالیت می‌کنند.

در این مطلب به اظهارات دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هم اشاره شده که می‌گوید، پاکستان با کشورش همکاری می‌کند تا از افغانستان بیرون شود.

به باور نویسنده، ترمپ درست فکر نمی‌کند که پاکستان، همکار امریکا است.

از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو، دو هزار و چهار صد نیروی امریکایی در افغانستان کشته شده‌اند.

نشریه دی امریکا سپیکتیتر هم‌چنان می‌افزاید، در افغانستان دموکراسی بنابر دو عامل عملی شده نمی‌تواند.

نخست این‌که به جای شکست طالبان، باید مفکوره و ایدیولوژی آن‌ها در هم شکند.

عامل دوم هم به باور نشریه این‌که پاکستان در منطقه یگانه کشوری نیست که با خروج امریکا از افغانستان کمک کند زیرا نویسنده استدلال می‌کند که ایران و روسیه هم کشورهای اند که با طالبان همکاری داشته اند.