غنی در واکنش به تهدید طالبان گفت: "مردم این کشور تسلیم زور نمی‌شوند"

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در حال صحبت کردن در کاخ ریاست جمهوری

رئیس‌جمهور غنی در واکنش به تهدید انتخابات افغانستان از سوی طالبان می‌گوید، مردم این کشور تسلیم زور نمی‌شوند.

او در نشستی در کابل گفت مردم در روز انتخابات به صورت گسترده شرکت خواهند کرد.

این در حالی است که گروه طالبان تهدید کرده‌اند که انتخابات ریاست‌جمهوری را برهم خواهند زد.

کمیسیون مستقل انتخابات از حکومت خواسته که امنیت نامزدان، رأی‌دهندگان و کارمندان انتخاباتی را تأمین کند.

ساعاتی پس از آن‌که طالبان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را تهدید کردند، محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در جریان یک نشست خبری گفت مردم تسلیم زور نمی‌شوند و در انتخابات به‌صورت گسترده شرکت خواهند کرد.

"امروز طالبان یک اعلامیه دادند که به نشست‌های انتخابات حمله می‌کنند، بارها چنین تهدیدهایی کرده‌اند و در انتخابات پارلمانی هم تهدید کرده بودند. مردم افغانستان را بشناسید که به‌زور تسلیم نمی‌شوند. اگر برای ما با زور گفته شود که یک کار را نکنید، چون با زور گفته شده است؛ ما بر عکس همان کار را می‌کنیم."

گروه طالبان در اعلامیه‌ای انتخابات ریاست جمهوری را روندی «فریبنده» خوانده و تهدید کرده‌اند که به گونۀ جدی مانع برگزاری آن خواهند شد.

این گروه از افغان‌ها خواسته که در همایش‌های انتخاباتی و رای‌دهی شرکت نکنند تا در حمله‌های آنان آسیب نبینند.

مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ده روز پیش آغاز شده و تا حدود۵۰ روز دیگر ادامه خواهد یافت. این انتخابات قرار است در ششم میزان برگزار شود.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، هر گروهی که مخالف انتخابات است تلاش می‌کند تا به‌زور به قدرت برسد؛ اما این کمیسیون می‌گوید که این امر برای افغان‌ها قابل قبول نیست.

میرزامحمد حق‌پرست سخن‌گوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که انتخابات روندی برای انتقال صلح‌آمیز قدرت است و باید حکومت امنیت آن را تأمین کند.

"حکومت باید در برابر تمام آدرس‌هایی که این پروسه را تهدید می‌کنند ایستادگی کند. در ششم ماه میزان انتخابات را برگزار می‌کنیم. خواست جدی ما از حکومت این است که امنیت نامزدان، رای‌دهندگان و کارمندان انتخاباتی را تأمین کند."

در همین حال برخی تیم‌های انتخاباتی این تهدید طالبان را کم‌اهمیت خوانده می‌گویند مردم افغانستان در بارۀ تعیین سرنوشت خود از هیچ‌کسی نمی‌ترسند و مانند گذشته در انتخابات شرکت خواهند کرد.

این در حالی‌است که مخالفان مسلح دولت انتخابات قبلی ولسی جرگه را نیز تهدید به برهم زدن کرده بودند.

در جریان انتخابات ولسی جرگه در کابل و برخی ولایت‌های دیگر حمله‌هایی صورت گرفتند که تلفاتی نیز در پی داشتند.