ویسا: انتخابات پس از تهدید طالبان

آرشیف، شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در کنار دیگر مطالب به تهدید طالبان در برابر انتخابات پرداخته اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته است که انتخابات پس از تهدید طالبان.

در ادامه روزنامه نوشته است، این تهدید طالبان برای چند دلیل جدی است و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را با پرسش‌هایی به همراه ساخته است.

در روزنامه نوشته شده‌است که گفتگوهای مقام‌های امریکایی و طالبان در دوحه از ابهام گذشته و به توافق دو طرف نزدیک شده‌است.

در ادامه این روزنامه هم‌چنان آمده‌است که با اعلام توافق مقام‌های امریکایی و طالبان بر سر صلح افغانستان، روند انتخابات ریاست جمهوری در این کشور متوقف خواهد شد زیرا به باور نویسنده برای آینده این روند گام‌های بعدی نیز برداشته خواهد شد.

  • مسیر

روزنامه مسیر، پرسشی را مطرح کرده که چرا به برگزاری انتخاباتی تأکید می‌شود در حالی‌که این روند در تصادم با پروسه صلح قرار دارد.

در ادامه روزنامه نوشته شده‌است که با در نظرداشت تهدید‌های طالبان و در صورت توافق صلح، ممکن است این روند سرتاسری و شفاف نباشد.

به باور نویسنده اگر تصور این باشد که طالبان صلح را بپذیرند و در بخشی از قدرت حکومت به رهبری رئیس جمهور غنی سهیم باشند این امکان پذیر نیست.

نویسنده روزنامه، پیشنهاد می‌کند که انتخابات باید به تعویق بیفتد و پس از به توافق رسیدن افغان‌ها در روند صلح، راه برای برگزاری انتخابات سرتاسری، عادلانه و شفاف هموار گردد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش نوشته است که کمیسیون مستقل انتخابات خودش را تکان دهد.

  • سرخط

روزنامه سرخط خطاب به حکومت به ویژه نهادهای امنیتی و دفاعی نوشته است که برای حفاظت از مردم و پیروزی پروسه انتخابات کار کنند.

نویسنده پیشنهاد می‌کند حکومت باید برای کسی اجازه ندهد که جلو اشتراک افغان‌ها در این پروسه ملی را بگیرند و آنانرا تهدید کنند، این پروسه را ناکام و کشور را با بحران روبه‌رو سازند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته است که مردم از اراده‌ شان عقب زده نخواهند شد.

در روزنامه نگاشته شده‌است که شهروندان افغانستان با در نظرداشت تهدیدهای طالبان نمی‌خواهند که کسی از راه زور در کشور شان حکومت کند بلکه از یک راه صلح آمیز و از راه پروسه مردم سالاری حاکمیت این کشور برای شخصی انتقال کند.