عرب نیوز: توافق‌نامه صلح افغانستان و خطرهای محتمل آن

آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ امریکا

چندین روزنامه و نشریه غربی این جملات رئیس جمهور غنی در سخنرانی دیروز او به مناسبت عید را برجسته ساخته اند که گفت: "صلح آمدنی است ولی خارجی‌ها در بارۀ آیندۀ افغانستان تصمیم گرفته نمی‌توانند."

  • تایم

مجلۀ تایم می‌گوید، رئیس جمهور افغانستان به تأخیر انداختن انتخابات بخاطر گفتگوهای جاری صلح میان امریکا و طالبان را رد کرده تأکید نمود که انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده آن به تاریخ ششم میزان برگزار می‌شود.

تایم این سخن رئیس جمهور غنی را هم نقل کرده که گفته است انتخاب رئیس جمهور آینده بخاطر اتخاذ تصامیم دشوار به ارتباط صلح ضروری است.

مجلۀ تایم می‌نویسد که رئیس جمهور غنی در عین حال گفت که هر افغان آرزومند صلح است و صلح بدون شک آمدنی است ولی ما صلحی را می‌خواهیم که عزت و آبروی افغان‌ها را محفوظ دارد.

  • عرب نیوز

از سوی دیگر نشریۀ عرب نیوز در اشاره به توافقنامۀ محتمل صلح میان مقامات امریکایی و طالبان در قطر از پیشرفت‌های ۱۸ سال گذشته در افغانستان یاد آور می‌شود و به خطرهای هم اشاره می‌کند که افغانستان بعد از توافق صلح امکان دارد به آن روبرو شود.

عرب نیوز می‌نویسد؛ افغانستان در ۱۸ سال گذشته در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌ های داشته است. به گونه مثال اقتصاد این کشور در گذشته صرف به کار و بار مواد مخدر متکی بود ولی اکنون افغانستان با کشورهای مختلف جهان داد و ستد تجارتی و دهلیزهای هوایی دارد و عضویت سازمان تجارت جهانی را نیز حاصل کرده‌است.

عرب نیوز می‌نویسد با امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان شماری زیاد سربازان خارجی از افغانستان در بدل این تضمین بیرون خواهند شد که از خاک این کشور کدام خطر تروریستی به کدام کشوری متوجه نخواهد شد.

ولی به نوشته عرب نیوز برای امضای این توافق‌نامه در حالی تلاش جریان دارد که افغانستان در یک مرحله حساس قرار داشته و آینده آنرا نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد.

نشریه در ادامه می‌نویسد هر چند طالبان تعهد خواهند کرد که به جنگ ادامه نمی‌دهند ولی بزرگترین چالش ناامنی داخلی از سوی این گروه خواهد بود که افغانستان را تهدید خواهد کرد.

  • دیفینس بلاگ

در این میان نشریۀ امریکایی دیفینس بلاگ عکس یک طیاره بی‌پیلوت بسیار کوچک را نشر کرده که در کف دست می‌توان آنرا جا داد و در افغانستان استفاده می‌شود.

دی بلاگ می‌نویسد که اردوی امریکا عکس‌های این طیاره را روز شنبه نشر کرد.

این طیاره بلک هورنیت نام دارد و اردوی امریکا هنگام گزمه در کندهار از آن استفاده کرده‌است.

دیفینس بلاگ در بارۀ خصوصیات این طیاره می‌نویسد که سرعت آن ۲۱.۵ کیلومتر در ساعت است و ۲۵ دقیقه در هوا باقی مانده می‌تواند و از اسلحه هم در آن کار گرفته می‌شود.