نگرانی باشندگان کاپیسا از افزایش تلفات ملکی در این ولایت

موقعیت ولایت کاپیسا در نقشه عمومی افغانستان

شماری از باشندگان ولسوالی تگاب ‌و شورای ولایتی کاپیسا از وارد شدن تلفات به افراد ملکی در جریان درگیری‌ها شکایت و نگرانی دارند.

این شکایت‌ها در این خصوص در ولسوالی‌های نا آرام این ولایت پس از آن بیشتر شده است که در ‌تازه‌ترین مورد سه کودک و یک زن به اثر حمله راکتی در منطقه جاروخیل ولسوالی تگاب کشته و شش تن دیگر از افراد ملکی زخمی شدند.

ملک امرالله یکی از بزرگان قومی ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا در امروز پنج‌شنبه ۲۴ اسد ۱۳۹۸در صحبت با رادیو آزادی گفت که ادامه جنگ و درگیری‌ها مردم را در وضعیت بد قرار داده‌است.

وی گفت: "به خانه های مردم ملکی بمب و راکت پرتاب می‌کنند، دیروز یک راکت به خانه مردم ملکی از طرف اردوی ملی اصابت کرد که سه کودک و یک زن کشته شدند. مردم جسدهای اطفال را با خود گرفته و به تظاهرات پرداختند. رحمت الله قادری قوماندان کندک دوم اردوی ملی امر داد تا بر مظاهره کنندگان تیراندازی کنند، در تیراندازی دو مظاهره کننده کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند و چندین مظاهره کننده را با خود بردند و به حدی مورد لت و کوب قرار داده و شکنجه کردند که از نان خوردن مانده‌اند. ما از دولت مرکزی می‌خواهیم در مورد این ظلمی که بر مردم صورت می‌گیرد و ادامه دارد غور و توجه داشته باشد."

موجودیت شکایت و نگرانی‌های ناشی از وارد شدن تلفات به افراد ملکی در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا را شورای ولایتی این ولایت نیز تأیید می‌کند.

محمدحسین سنجنی رئیس شورای ولایتی کاپیسا در این مورد به رادیو آزادی گفت: "طالبان از ساحه بر نیروهای امنیتی حمله کرده بودند، پس از آن کندک دوم لوای سه قول اردوی ۲۰۱ سیلاب حمله متقابل انجام داده که در اثر حمله راکتی سه کودک و یک زن کشته و چند تن دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنان مردم برآشفته شده و راهپیمایی صورت می‌گیرد و در میان تظاهرات هم تیراندازی شده که در آن هم دو تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند. تظاهرات حق مردم است و سرکوب کردن تظاهرات را محکوم می‌کنیم و موقف شورای ولایتی در این مورد این است باید کسانی‌که از قانون فراتر عمل می‌کنند و مردم ملکی را می‌کشند و مورد شکنجه قرار می‌دهند، مورد پیگرد قرار گیرند و به پنجه قانون سپرده شوند."

با این حال رحمت الله قادری قوماندان کندک دوم لوای سوم قول اردوی ۲۰۱ سیلاب که از سوی مردم محل به آزار و‌ اذیت متهم است این اتهامات را بر علیه خودش رد می‌کند و آنرا توطئه طالبان می‌داند.

وی می‌گوید: "در حملات ما تنها طالبان هدف می‌باشند و ما طالبان را می‌کشیم، از پشت خانه‌های مردم بر ما حمله کردند و درگیری شد که چهار قوماندان طالب کشته شدند و طالبان موسفیدان و مردم محل را برای تظاهرات ‌پیش کردند. هشت بجه شب بود به بهانه تظاهرات بر پوسته‌های ما حمله کردند و در جریان شب حق مظاهره را کسی ندارد، کسانی‌که در جریان تظاهرات کشته شده‌اند از طرف طالبان کشته شده‌اند نه از طرف ما."

ولسوالی‌های تگاب، اله سای و نجراب واقع در شرق کاپیسا از ولسوالی‌های ناآرام این ولایت شمرده می‌شوند که در سه سال گذشته باشندگان محل از شدت ناامنی و ادامه وارد شدن تلفات به افراد ملکی همواره شکایت و نگرانی‌های‌شان را مطرح کرده‌اند.