دونالد ترمپ پلان صلح امریکا با طالبان را امروز بررسی می‌کند

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

برخی رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که قرار است امروز رئیس جمهور ایالات متحده با شماری از مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی و مشاورینش موضوع صلح امریکا با طالبان را به بررسی بگیرد.

تلویزیون سی ان ان به نقل از برخی منابع که از این گفتگوها آگاه اند گزارش داده‌است که این نشست ناوقت امروز برگزار خواهد شد.

در گزارش‌ها آمده‌است که مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا، جان بولتون مشاور امنیت ملی، مارک اکسپیر وزیر دفاع و جنرال جوزف دانفورد رئیس لوی درستیزان قوای مسلح امریکا در این نشست حضور خواهند داشت.

آرشیف، هیئت امریکایی حین صحبت با نماینده های طالبان در دوحه پایتخت قطر

گزارش‌ها می‌رساند که اجندای اصلی این نشست مسئله افغانستان و هم‌چنان طرحی است که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در چند ماه گذشته روی آن کار کرده و هدف آن پایان دادن به جنگ در این کشور است.

حالا شهزاده مسعود از کارشناسان سیاسی روز جمعه به رادیو آزادی گفت که توقع می‌رود امریکا با طالبان به صلح برسد چون به گفته او اولویت واشنگتن و مردم افغانستان صلح است.

وی افزود: "ما این را به فال نیک می‌گیریم که آقای ترمپ با تمام مشاورین سیاسی و نهاد‌های نظامی خود قضیه افغانستان به ویژه مسئله صلح را مورد بحث قرار می‌دهد. صلح برای مردم افغانستان اولویت دارد و امریکا نیز ظاهراً می‌گوید که صلح برایش در این کشور اولویت دارد، خدا کند که همه شان در خصوص صلح روی موقف واحد پافشاری کنند."

تلویزیون سی ان ان به نقل از منابع آگاه گفته است که بر اساس توافق احتمالی میان امریکا و طالبان، بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان آغاز می‌شود و این موضوع یقینی خواهد شد که از خاک افغانستان در برابر دیگر کشورها استفاده نخواهد شد.

آرشیف، هیئت امریکایی حین صحبت با نماینده های طالبان در دوحه پایتخت قطر

دور هشتم مذاکرات دوشنبه هفته گذشته میان آقای خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر پایان یافت و آقای خلیل‌زاد به هدف مشوره روز چهارشنبه به واشنگتن رسید.

طالبان نیز گفته اند که در مورد نتایج این نشست با رهبران شان به مشوره می‌پردازند.

در عین حال مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفته است که امریکا در مورد صلح دو توافق‌نامه جداگانه را امضا می‌کند، یکی با طالبان و دیگر با حکومت افغانستان.

او در این باره جزئیات ارائه نکرد اما گفت که حکومت افغانستان محتوای توافق‌نامه احتمالی صلح میان مقام‌های امریکایی و نماینده‌های طالبان را نیز بدست آورده‌است.