دانفورد: طالبان باید ما را متیقن سازند که افغانستان دوباره به لانۀ افراطیون تبدیل نخواهد شد

آرشیف: جنرال جوزیف دنفورد، لوی درستیز نیروهای مشترک امریکا

یک نظامی ارشد امریکا می‌گوید پیش از خروج سربازان امریکایی از افغانستان، طالبان باید ما را متیقن سازند که این کشور دوباره به لانۀ افراطیون تبدیل نخواهد شد.

جنرال جوزیف دانفورد، لوی درستیز نیروهای مشترک امریکا این سخن را دیروز به خبرنگاران گفت.

در این حال گفت‌وگو میان مقامات امریکایی و طالبان درقطر شب گذشته هم ادامه یافت.

از سوی دیگر وزارت دولت افغانستان برای امور صلح بیشتر روی آتش‌بس تأکید می‌کند.

در حالی‌که مقامات امریکایی و طالبان به یک توافق صلح نزدیک شده اند، لوی درستیز نیروهای مشترک امریکا می‌گوید پیش از این‌که سربازان امریکایی از افغانستان خارج شوند، طالبان باید اطمینان دهند که این کشور دوبارۀ به لانۀ افراطیون تبدیل نخواهد شد.

جنرال جوزیف دانفورد در مقر وزارت دفاع امریکا دیروز به خبرنگاران گفت: "وقتی‌که من در بارۀ افغانستان فکر می‌کنم در بارۀ دو چیز فکر می‌کنم، اول این‌که ما نمی‌خواهیم که این کشور یک پناهگاهی باشد که از آن‌جا کشور ما، مردم امریکا و متحدین ما ممکن تهدید شوند. و دیگر این‌که ما برای افغانستان و مردمش صلح و آرامی می‌‌خواهیم."

جنرال دنفور در ادامه افزود: "در هر توافق امریکا با طالبان شرایط اوضاع امنیتی در افغانستان در نظرگرفته خواهد شد. او گفت نیروهای افغان در حال حاضر بدون کمک متحدین نمی‌توانند امنیت کشور را تأمین کنند و برای مقابله با سطح خشونتی‌که وجود دارد به کمک نیاز دارند."

مارک ایسپر وزیردفاع امریکا که درکنار جنرال دانفورد قرار داشت نیز گفت: "توافق‌نامه با طالبان باید تضمین کند که افغانستان بار دیگر به پناه‌گاه امن دهشت‌افگنان و منبع حملۀ تروریستی به امریکا مبدل نخواهد شد."

آرشیف: مارك اسپر وزیر دفاع امریكا

او گفت که درحال حاضر از کلمۀ [خروج] سربازان استفاده نمی‌کند و می‌گوید که‌برای آوردن صلح و امنیت به افغانستان تلاش می‌شود.

در این حال گفت‌وگوهای نهمین دور مذاکرات مقامات امریکایی به رهبری زلمی خلیلزاد و طالبان در قطر؛ شب گذشته نیز ادامه یافت.

یک عضو هیئت امریکا که نخواست نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "مذاکرات جریان دارد. و ما تخمین زده نمی‌توانیم که برای حل مسائل باقی‌مانده چقدر طول خواهد کشید."

از سوی دیگر سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درپیام تویتر دیروز خود نوشت که به توافق نهایی نزدیک شده ایم .

در این میان، وزارت دولت افغانستان برای امور صلح امیدوار است که درگفت‌وگوهای جاری روی آتش‌بس نیز توافق صورت گیرد.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت دیروز به رسانه‌ها گفت: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان و مردم افغانستان انتظار دارند تا یکی از نتایج توافق مذاکرات بین امریکا و طالبان، برقراری آتش‌بس دایمی در افغانستان باشد و هرچه زودتر مذاکرات بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان آغاز شود."

از سوی دیگر مسکو برای تضمین توافق‌نامه میان طالبان و امریکا ابراز آمادگی کرده است.

هنوز روشن نیست که مذاکرات میان طالبان و هیئت امریکایی در قطر امروز پنجشبه ادامه خواهد یافت یانه؟