خبرساز شدن حملۀ طالبان بر کندز در واشنگتن پُست

برخی از روزنامه های جهان

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست مطلبی را در مورد حملۀ طالبان بر شهر کندز نشر کرده است.

طالبان نیمه‌های جمعه شب دست به یک حملۀ گسترده‌ بالای کندز زدند.

این روزنامه به نقل از صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نوشته است که این حملۀ طالبان نشان می‌دهد که این گروه فرصتی را که از سوی حکومت‌های امریکا و افغانستان برای دستیابی به صلح فراهم شده است، قبول ندارند.

صدیقی روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفته است، حمله بر کندز کاملاً در تناقض به آنچه که آن‌ها یعنی طالبان در دوحۀ قطر در موردش گفت‌وگو می‌کنند قرار دارد.

طالبان پیش از این نیز بر شهر کندز حملات گسترده را اجرا کرده و این شهر را دوبار به‌شکل موقت به تصرف خود در آورده بودند.

بار اول شهر کندز در سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی چهارسال پیش به دست طالبان سقوط کرده بود.

حملۀ تازۀ طالبان بر این شهر در زمانی صورت می‌گیرد که مذاکره‌کننده‌های طالبان و امریکا برای نهمین بار در دوحۀ قطر گفت‌وگو می‌کنند.

به نوشتۀ روزنامۀ واشنگتن پست،دو طرف مذاکره کننده گفته اند که به دستیابی به یک توافق نزدیک شده اند.

در مطلب این روزنامه همچنان می‌خوانیم که طالبان خواهان خروج کامل نیروهای بین‌المللی از افغانستان استند و هیئت امریکا می‌خواهد که آتش‌بس در افغانستان بر قرار شود.

در حال حاضر حدود ۲۰هزار نیروی بین‌المللی در افغانستان مستقر اند که بسیاری شان امریکایی هستند.

این نیروها عمدتاً به نیروهای افغان مشوره و آموزش می‌دهند و آن‌ها را کمک می‌کنند.

  • استارز اند استرایپس

روزنامۀ استارز اند استرایپس در یک مطلب به نشست اخیر مقام‌های بلندپایۀ امریکا در مورد افغانستان اشاره کرده و نوشته است که در آن جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده دعوت نشده بود.

به نوشتۀ روزنامه، این نشست در ۱۶ ماه جاری میلادی برگزار شد و در آن برعلاوۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ، مارک اسپر سرپرست وزارت دفاع، جنرال جوزف دنفورد رئیس کمیتۀ لوی درستیزان امریکا، مایک پنس معاون رئیس جمهور این کشور، مایک پومپئو وزیر خارجه، جینا هسپل رئیس استخبارات مرکزی امریکا (سی آی ای) و زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز اشتراک کرده بودند.

استارز اند استرایپس نوشته است که نام جان بولتون در فهرست اشتراک کننده‌های نشست موجود نبوده است.

این روزنامه به نقل از مقام‌های ارشد امریکا نوشته است که عدم اشتراک بولتون سهوی نبوده بل‌که نشانگر اختلاف او در پیوند به توافق احتمالی صلح به هدف پایان جنگ افغانستان است.

این مقام‌ها گفته اند که مخالفت مشاور امنیت ملی امریکا با تلاش دیپلوماتیک در افغانستان، رئیس جمهور ترمپ را خشمگین ساخته است و سبب شده که جان بولتون به بحث‌های حساس در رابطه به توافق صلح دعوت نشود.