گاردین به نگرانی‌های دیپلومات‌های امریکایی و آیندۀ افغانستان تمرکز کرده است

برخی روزنامه های جهان

  • گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین به نگرانی‌های دیپلومات‌های امریکایی در مورد وضعیت و آیندۀ افغانستان تمرکز کرده است.

روزنامه با این هشدار آغاز می‌‌کند که نماینده‌های پیشین ایالات متحده گفته اند، برنامۀ فعلی خروج نیروها از افغانستان، جنگ داخلی کامل است.

این دیپلومات‌ها که شامل ۵ سفیر نیز می‌‌‌شوند روز سه ‌شنبه '۱۲ سنبله' با نشر اعلامیه‌ ای مشترک در نشریۀ "شورای اتلانتیک" تأکید کردند که نخستین مرحلۀ خروج نیروهای امریکایی نباید "عجولانه" باشد و شمار سربازانی که خارج می‌‌‌شوند، نباید در حدی باشد که گروه طالبان تصور کنند به "پیروزی نظامی" دست یافته است.

به استدلال دیپلومات‌های امریکایی، از این‌که حکومت افغانستان در گفت‌وگو ها تا حالا حضور نداشته و به نحوی به حاشیه رانده شده است، خطرها از خشونت و ناامنی‌ها بیشتر قابل تصور است.

گاردین در ادامه آورده است که مسودۀ خروج نیروها، از این یادآوری نکرده که با خروج نیروهای امریکایی، حکومت افغانستان چگونه رهبری خواهد شد. به نوشتۀ روزنامه، منتقدین هشدار داده اند که خروج پیش از وقت، می‌‌تواند افغانستان را به سوی جنگ داخلی سوق دهد.

  • واشنگتن تایمز

روزنامۀ واشنگتن تایمز می‌‌نویسد، مقام‌ها و دیپلومات‌ها به صلح میان اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و طالبان به دیدۀ شک می‌‌نگرند. آن‌ها خواهان احتیاط بیشتر به امضای توافق شده اند.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، روز دوشنبه به رادیو آزادی گفته بود که در اصول با طالبان توافق شده است.

واشنگتن تایمز نوشته است که بر اساس توافق، از میان ۱۴هزار نظامی امریکایی، ۵ هزار و ۴صد تن شان در یک فرصت زود، افغانستان را ترک می‌‌کنند. در بدل آن طالبان ضمانت می‌‌دهند که افغانستان هیچ گاهی به پناهگاه شورشیان و تروریستان مبدل نمی‌‌شود.

به باور روزنامه، با اقدام برای خروج از افغانستان، آن تعهد رئیس جمهور دونالد ترمپ عملی می‌‌شود که از جنگی که به گفتۀ او فرجامش معلوم نیست، نیرو های امریکایی را بیرون می‌‌کند.

در ادامه آمده که تا هنوز مشخص نشده است که سایر نظامیان امریکایی تحت کدام شرایط و چه زمانی از افغانستان بیرون می‌‌شوند.

واشنگتن تایمز همچنان می‌‌افزاید، با آن‌که مقام‌های وزارت دفاع امریکا به صورت آشکار در مورد این توافق چیزی نگفته اند، اما شماری از مقام‌های نظامی پیشین ایالات متحده، به صورت شخصی این نگرانی را مطرح کرده اند که آیا طالبان تعهدات شان‌را در مورد قطع روابط با گروه‌های افراطی مانند القاعده عملی خواهند کرد و همزمان از حملات بر ضد حکومت کابل دست خواهند برداشت؟

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال به این پرداخته است که ایالات متحده برای افغانستان گفته است، در جریان ۱۳۵ روز پس از توافق امریکا با طالبان شماری از نیروهایش را از افغانستان بیرون می‌‌کند.

به نوشتۀ روزنامه، در جریان دیدار روز دوشنبه با رئیس جمهور افغانستان، زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژه امریکا گفت که کشورش تا ۵ هزار نظامی را از ۵ پایگاه بیرون خواهد کرد. جزئیات بیشتر در این مورد از سوی سفیر خلیلزاد داده نشده است.

در ادامه آمده که ادارۀ رئیس جمهور اشرف غنی و سایر مقام‌های حکومتی، با دور نگهداشته شدن از گفت‌وگو ها با طالبان، به گونۀ علنی از تلاش‌های زلمی خلیلزاد ستایش کرده اند، اما به صورت شخصی، به خاطر در حاشیه قرار گرفتن ادارۀ کابل در گفت‌وگوها، خشمگین شده اند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی هم روز چهارشنبه در حساب تویترش نوشته بود، حکومت افغانستان هم مانند مقام‌‌های پیشین و سناتوران امریکایی دربارۀ توافق‌نامه نگرانی دارد.