حکومت افغانستان: توافقنامۀ صلح نواقص جدی داشت

ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان در باره تصمیم اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به گونه واضح موضع‌گیری نمی‌کند اما می‌گوید، اگر میان امریکا و طالبان توافق صلح به امضا می‌رسید نتیجه‌ی آن برای افغان‌ها ناگوار می‌بود.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه (۱۷سنبله) در یک نشست خبری در کابل گفت، گفتگوهای جاری میان دو طرف ناقص بود و حکومت افغانستان نسبت به نتیجه آن خوشبین نبود.

وی افزود: "به باور ما این پروسه نواقص جدی خود را داشت، اگر قرار می‌بود که {امریکا و طالبان} در این پروسه وارد یک تفاهمنامه می‌شدند پیامدهای ناگواری بودند که متوجه کشور ما می‌شدند، از این رو ما باید به دقت پیش برویم، تحلیل خطرات این پروسه را دقیق داشته باشیم."

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی می‌افزاید که رئیس جمهور غنی قصد داشت تا به امریکا برود و در این مورد با همتای امریکایی‌اش موارد جدیی را مطرح کند.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا گفته است، دیدار با رئیس جمهوری افغانستان و سران طالبان در «کمپ دیوید» را لغو کرده و نیز گفتگوهای صلح را متوقف ساخته است.

آقای ترمپ در حساب کاربری توییترش نوشته است که قرار بود او به روز یکشنبه با سران طالبان و رئیس جمهور افغانستان به گونه جداگانه در «کمپ دیوید» دیدار کند.

او با لغو این دیدار همچنان بر متوقف کردن مذاکرات صلح با طالبان دستور داده است.

رئیس جمهور ترمپ دلیل این تصمیم‌اش را حمله‌ی اخیر طالبان در کابل گفته است که به روز پنجشنبه (۱۴سنبله) به شمول یک نظامی امریکایی ۱۱ تن دیگر کشته شدند.

آقای ترمپ می‌گوید اگر طالبان در این زمان حساس گفت‌وگوهای صلح به آتش‌بس تن نمی‌دهند، این گروه توانایی گفت‌وگو‌ برای رسیدن به "توافقی معنادار" را ندارد.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان که در یک نشست مبارزات انتخاباتی به روز یکشنبه در کابل صحبت می‌کرد گفت، ملامتی برایند این تصمیم رئیس جمهور ترمپ را بر دوش طالبان می‌اندازد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

وی افزود: "نشستی که در کمپ دیوید قرار بود برگزار شود در آن رئیس جمهور امریکا از رئیس جمهور افغانستان هم دعوت کرده بود و از طالبان هم، من فکر می‌کنم که این یک فرصت بود به خاطر صلح، اما متأسفانه حادثه‌ی که در این اواخر صورت گرفت و در آن افغان‌های بی‌گناه کشته شدند و چندین مانع دیگر هم برای برگزار نشدن این نشست ایجاد شد."

از سوی هم گروه طالبان با پخش اعلامیه‌یی گفته است که قرار بود پس از امضای توافقنامۀ صلح با امریکا، مذاکرات بین الافغانی در ۲۳ ماه سپتمبر آغاز شود.

در این اعلامیه تصمیم رئیس جمهور ترمپ مخالفت با روند صلح گفته شده و نیز آمده است که با این تصمیم بیشتر از همه امریکا متضرر خواهد شد.

طالبان در این اعلامیه گفته اند که به جنگ‌شان در برابر آنچه که این گروه آنرا «اشغال» می‌خواند، ادامه خواهند داد.

در روز‌های اخیر مارک اسپر وزیر دفاع امریکا، مایک پومپئو وزیر خارجه و برخی مقام‌های دیگر این کشور در برابر توافق زلمی خلیلزاد و تیمش با طالبان، ابراز ناخوشنودی کرده‌اند.

حالا سؤال اینجاست که این تصمیم رئیس جمهور ترمپ چگونه تحلیل می‌شود؟

انتظار خادم کارشناس روابط بین‌المللی می‌گوید، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در شرایط حساس کنونی فیصله‌ی احساساتی کرده است.

آقای خادم گفت: "تصمیم احساساتی در ذات خود کار درست نیست، از یک سو لغو اعلان کردن پروسه یا گفتگو‌های صلح یک خطر است، سناتورانی که در امریکا با این پروسه مخالفت می‌کردند نادرست بود، تصمیم ترمپ نیز نشان دهنده‌ی این است که فیصله‌ی درست نکرده است و پس آنرا می‌گیرد."

پیش از این مارک اسپر وزیر دفاع امریکا روز شنبه گفت، تلاش کشورش برای رسیدن به توافق با طالبان به این معنا نیست که واشنگتن هر نوع معامله با این گروه را بپذیرد.

همچنان کانگرس امریکا چند روز پیش نگرانی خود را در باره این مذاکرات مطرح کرده است و از زلمی خلیلزاد خواسته است که جزئیات پیش‌نویس توافقنامه با طالبان را با کانگرس امریکا در میان گذارد.

در عین حال کنت مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی امریکا که برای گفت‌وگو با رهبران نظامی پاکستان به اسلام‌آباد رفته است، دیروز شنبه به خبرنگاران گفت که افزایش حملات طالبان بر بهبود وضعیت حساس فعلی در افغانستان کمک نمی‌کند.