پومپئو: طالبان تا تعهد واقعی به صلح زیر فشار قرار خواهند گرفت

مایک پومیئو وزیر خارجه امریکا

مایک پومپئو وزیر خارجۀ امریکا در صحبت با فاکس نیوز گفته است که گفت‌وگوی صلح در افغانستان متوقف شد و واشنگتن با ادامه کمک نظامی خود به نیروهای افغان طالبان را زیر فشار قرار خواهد داد تا یک تعهد واقعی آنها به صلح دیده شود.

رئیس جمهوری امریکا، به گونه غیرمترقبه صبح امروز یکشنبه اعلان کرد که ملاقاتی محرمانۀ را که قرار بود امروز با رهبران طالبان داشته باشد لغو و روند گفت‌وگو با آن‌ها را متوقف ساخت.

دونالد ترمپ در پیام توییتر خود گفت: "گفت‌وگو با طالبان پس از آن متوقف شد که در حملۀ اخیر این گروه در کابل دوازده تن به شمول یک سرباز امریکایی کشته شدند."

او نوشت که قراربود امروز یکشنبه یک دیدار محرمانه با شماری از رهبران مهم طالبان در کمپ دیوید در نزدیکی واشنگتن داشته باشد.

دونالد ترمپ هم‌چنین گفته که می‌خواست با رئیس جمهوری افغانستان هم دیدار کند.

امریکا زلمی خلیلزاد نماینده خاص این کشور برای صلح در افغانستان را نیز به این کشور فرا خوانده است.

مایک پومپئو در پاسخ به این پرسش تلویزیون فاکس نیوز که آیا گفت‌وگوهای صلح افغانستان مرده است؟ گفت که در حال حاضر مرده است.

از سوی دیگر سهیل شاهین سخنگوی هیئت گروه طالبان در دوحه در حساب توییتر خود نوشته است: " چند روز قبل با هیئت امریکا توافق صورت گرفت، متن از طرف رهبران هر دو تیم مذاکره کننده نشانی و به جانب قطر سپرده شد. توافق صورت گرفت که موضوع از سوی قطر اعلان شود. در چنین وقتی توییت های رئیس جمهور ترمپ تعجب آور بود و به اعتبارش صدمه زده است."