نماینده‌گی غیر نظامی ناتو در انتخابات با نیروهای افغان همکاری خواهد کرد

نماینده‌گان غیرنظامی ناتو در افغانستان

نماینده‌گی غیرنظامی ناتو در افغانستان می‌گوید که در انتخابات ریاست جمهوری با نیروهای امنیتی افغان همکاری خواهند کرد.

سخنگوی نمایندۀ ارشد غیرنظامی ناتو به رادیو آزادی گفت: "که نیروهای مأموریت حمایت قاطع برای تأمین امنیت انتخابات نیروهای امنیتی افغان را مشوره و آموزش می‌دهند."

با این حال وزارت دفاع ملی می‌گوید که همکاری ناتو با نیروهای امنیتی افغانستان امنیت انتخابات را مطمین می‌سازد.

در حالی که یازده روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مانده است و تهدیدهای موجود امنیتی چالش بزرگ در برابر انتخابات خوانده شده اند، مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را در کار تأمین امنیت انتخابات همکاری خواهد کرد.

نماینده‌گی ارشد ناتو در افغانستان می‌گوید که نیروهای این سازمان در افغانستان برای بهبود تدابیر امنیتی انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ سپتمبر به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشوره می‌دهند.

سربازان ارتش امریكا و سربازان ایتالیایی ناتو به همراه اردوی ملی افغانستان در حال تمرینات نظامی

اندریا جمبوروا سخنگوی نمایندۀ ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "نیروهای ناتو از طریق مأموریت حمایت قاطع نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را کمک می کنند، آموزش و مشوره می دهند تا امنیت انتخابات ۲۸ سپتمبر را تأمین کنند."

از سویی هم دفتر نماینده‌گی ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در خبرنامه‌ای گفته است که این نهاد با در نظرداشت صلاحیت‌هایش از انتخابات همه شمول و شفاف به رهبری و مالکیت افغانان پشتیبانی می‌کند.

این سازمان از نامزدان ریاست جمهوری می‌خواهد که نماینده‌گان شان را پیش از بیست و یکم سپتمبر معرفی کنند تا آنان بتوانند با نظارت از رأی‌دهی شفافیت روند انتخاباتی را تضمین کنند.

این در حالیست که بربنیاد گفته های وزارت امور داخله ۷۲ هزار نیروی امنیتی برای تأمین امنیت انتخابات موظف شده اند.

وزارت‌های امور داخله و دفاع ملی از تأمین امنیت انتخابات اطمینان داده اند و گفته اند که برنامه‌های ویژه‌ای برای تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری روی دست استند.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که نیروهای حمایت قاطع در کار تأمین امنیت انتخابات همکاری می‌کنند اما در کل چه گونه‌گی تأمین امنیت این انتخابات از سوی نیروهای امنیتی افغانستان مدیریت می‌شود.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله

او افزود: "نیروهای خارجی به‌ویژه نیروهای هوایی شان نیز آمادۀ همکاری هستند. اگر نیازی دیده شود آنان با ما کمک می‌کنند اما در مجموع تأمین امنیت انتخابات برعهده نیروهای امنیتی افغان و نهادهای کشفی و استخباراتی است."

با این حال وزارت دفاع ملی می‌گوید که همکاری نیروهای ناتو در این راستا امنیت انتخابات را بیشتر مطمین می‌سازد.

فواد امان سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "در کل رهبری را نیروهای امنیتی افغان بر عهده دارد اما در جایی که ما با مشکل روبه‌رو شویم و نتوانیم با امکانات در دست داشته آن مشکل را حل بکنیم ما از حمایت قاطع کمک می‌طلبیم و آنان نیز آمادۀ همکاری با ما هستند. آنان تعهد سپرده اند که هرگاه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در پیوند با تأمین امنیت انتخابات نیاز داشته باشند آنان آمادۀ همکاری هستند."

با این همه شماری از نهادهای ناظر بر روند انتخابات و نهادهای حفاظت از غیرنظامیان تأکید بر آن دارند که تأمین امنیت روند انتخابات باید بر بنیاد برنامه های طرح شده به پیش بروند تا مردم بتوانند با دل جمع پای صندوق های رأی بروند.