تولد کودکان سوء شکل یا معلول و عوامل آن

سالانه در افغانستان از ۲ تا ۳ هزار کودک سوء شکل یا معلول به دنیا می آیند.

وزارت صحت عامه افغانستان با ابراز این مطلب می‌گوید که این آمار از شفاخانه‌های این کشور به دست آمده و ممکن تعداد کودکانی که معلول تولد می‌شوند بیشتر باشد.

یکی از نوزادان که سوء شکل دارد کودک پلوشه است.

پلوشه می‌گوید از سوء شکل بودن کودکش پس از تولد دانست. او گفت که سر طفلش از حالت طبیعی بزرگتر است.

پلوشه به رادیو آزادی گفت که سه کودک دیگرش نیز سوء شکل به دنیا آمدند و پس از مدتی فوت کردند.

او افزود: "کودکان دیگر من نیز چنین بودند، این طفل چهارم من است. کودکان قبلی من نیز فوت کردند."

محمد عارف حسن‌زی داکتر متخصص در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی کابل می‌گوید که آنان بگونۀ اوسط هر هفته گزارش تولد هشت کودک دارای سوء شکل را دریافت می‌کنند.

به گفته او علت اصلی این معضل ازدواج با اقارب می‌باشد: "تولد کودکان سوء شکل یا معلول عوامل زیادی دارد اما یک علت عمدۀ آن این است که در جامعه ما تلاش می‌شود تا با اقارب مانند پسر ماما یا دختر ماما، پسرکاکا یا دخترکاکا، پسر عمه یا دختر عمه و غیره اقارب ازدواج صورت گیرد که این خود باعث مشکلات عمده صحی می‌شود."

داکتر حسن‌زی می‌گوید که جنگ‌ها، آلودگی هوا و توجه نداشتن به صحت مادران از عوامل دیگر سوء شکل در کودکان می‌باشد.

او همچنین تاکید می‌کند که افزایش مرگ و میر کودکان و تولد اطفال به گونۀ معلول مانند نداشتن دست، کوتاه بودن پا، کوچک یا بزرگ بودن سر طفل و واقعات مشابه دیگر در افغانستان در حال افزایش است.

در این حال زلیخا انوری مسئول ولادت در وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که سالانه تا ۳ هزار کودک در این کشور سوء شکل به دنیا می‌آیند.

او افزود:‌ "سالانه در سطح افغانستان ۲ تا ۳ هزار طفل سوء شکل ثبت می‌شوند که از شفاخانه‌ها گزارش داده می‌شود. اما اگر مادرانی را نیز در نظر بگیریم که در خانه ولادت می‌کنند، این رقم دو برابر می‌شود."

با این حال محمد ناصر فروتن از علمای دینی می‌گوید که بر اساس موازین دینی هر انسان باید متوجه صحت خود باشد و بی‌پروایی نکند: "این فرض است که انسان باید به صحت خود توجه کند و هر آن چیزی که برای انسان زیان می‌رساند از آن خود را نگهدارد. اگر ما غفلت می‌کنیم این گویا زیر پا کردن یک اصل اسلام است."

همچنین داکتران می‌گویند که هرفرد چه زن و چه مرد باید به مواردی که می‌تواند از سوء شکل یا معلولیت کودکان جلوگیری کند توجه کند.

به باور آنان باید تلاش شود تا از ازدواج با خویشاوندان که یکی از عوامل عمدۀ سوء شکل و معلولیت در کودکان است نیز خودداری شود.