طرفداران برخی از نامزدان (تیفا) را تهدید می‌کنند تا اسناد دست داشته‌اش را افشا نکند

محمد نعیم ایوبزاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان هنگام توضیح در مورد بررسی انتخابات ریاست جمهوری، ۸ اگست، ۲۰۱۹

طرفداران برخی از تکت‌های انتخاباتی بنیاد شفاف افغانستان یا (تیفا) را تهدید می‌کنند تا اسناد دست داشته‌اش را افشا نکند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس این بنیاد روز چهارشنبه (۱۷ميزان) در یک نشست خبری در کابل گفت که اسناد موثق از تقلب‌های انتخابات ریاست جمهوری نزدشان موجود است.

در این حال کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، تهدید تیفا را از سوی شماری از تکت‌های انتخاباتی جرم انتخاباتی می‌داند.

هرچند رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا (تیفا) به گونۀ مشخص از کدام تکت انتخاباتی نام نمی‌گیرد اما می‌گوید از سوی طرفدران بلندپایۀ شماری از تکت‌های انتخاباتی تهدید شده است.

او روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که بیم نداشتن امنیت مطمین، نمی‌تواند بیشتر اسناد مربوط به تقلب‌های انتخاباتی را رسانه‌ای سازد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹

محمد نعیم ایوبزاده در این مورد افزود: "ما از ۳۴ ولایت افغانستان ۷۵ در صد اوراق نتایج را جمع‌آوری کرده ایم و این برای ما معلوم است که از جمع این نامزدان کدام یک بیشترین آرا را به‌دست آورده است، سطح شرکت مردم در انتخابات در چه حد بوده؟ ولی ما تهدید شده ایم و این تهدیدها جدی اند، این تهدیدها از سوی حامیان برخی تکت‌های انتخاباتی بوده اند و این تهدیدها از سوی تعداد افراد بلندپایه متوجه ما بوده اند."

آقای ایوبزاده همچنان بر روند انتخابات نیز انتقاد کرد و گفت که هرگاه این روند به همین گونه به‌پیش برده شود، ممکن اعلام نتایج ابتدایی انتخابات با تاخیر روبه‌رو شود.

تیفا از اختلافات موجود میان شماری از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات نیز یاد کرد، که ممکن به گفتۀ این نهاد اختلافات موجود بر روند انتخابات تاثیر منفی بگذارد.

نبود ناظران مسلکی، اعلام پیروزی پیش از وقت از سوی برخی نامزدان ریاست جمهوری و فشارهای سیاسی بر کمیسیون مستقل انتخابات از موضوعات دیگری بودند که نهاد تیفا به آن اشاره کرد.

اما زرمینه کاکرمعاون سخنگوی کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی هرگونه تهدید در برابر نهادهای ناظر را از سوی دسته‌های انتخاباتی جرم انتخاباتی می‌داند: "کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی هر آن‌کس و یا نهادی را که کسی را تهدید می‌کند به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی می‌کند. این کار یک جرم انتخاباتی است. هر تیم که نهادها را تهدید می‌کند و در مورد شکایت به ما برسد ما به آن رسیده‌گی می‌کنیم "

این درحالی‌است که پیش از این رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که زیر فشار شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری قرارگرفته است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان برگزارشد و انتظار می‌رود نتایج ابتدایی آن به تاریخ ۲۷ همین ماه و نتایج نهایی آن در ۱۶ عقرب اعلام گردد.

پس ازسقوط رژیم طالبان درسال ۲۰۰۱ میلادی، این چهارمین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان است.