شورای امنیت: هماهنگی برای پروسۀ صلح افغانستان شدت گرفته است

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، هماهنگی برای پروسۀ صلح افغانستان در خارج و داخل، شدت گرفته است.

شورای امنیت می‌گوید، این کوشش‌ها برای پیروزی روند صلح نقش اساسی را بازی می‌کند.

این در حالی‌است که تعدادی از مقام‌های کشورهای خارجی دیروز با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و حمدالله محب مشارو امنیت ملی افغانستان در مورد پروسۀ صلح بحث و گفتگو کردند.

همزمان، ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، پیشبرد پروسۀ صلح یکی از اولویت‌های حکومت جدید پس از اعلام نتایج انتخابات، به حساب می‌رود.

شورای امنیت ملی افغانستان تأکید می‌کند که پروسۀ صلح افغانستان، باید هماهنگ شده و با همه اطراف دخیل، نهایی شود.

کبیر حقمل سخنگوی این شورا گفت، حمدالله محب مشاور امنیت ملی این سخنان را دیروز در دیدار با پیتر ترزول معاون سفیر استرالیا در کابل گفت.

آقای حقمل که شام دیروز با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، در ملاقات آقای محب و ترزول در بارۀ چگونگی و راه‌های موفقیت پروسه صلح هم بحث شد. او افزود:"باور ما این است که با یک صدا، هماهنگ و حساب‌شده به سوی مذاکرات صلح رویم. مذاکراتی که توافق هر طرف روی آن گرفته شده باشد، روی جزئیات آن بحث شده باشد و همۀ نگرانی در مورد آن حل شده باشد. دولت جمهوری اسلامی افغانستان کار روی همانگی داخلی و خارجی در این باره را آغاز کرده و انشأالله به زودترین فرصت این امور سرعت بیشتر خواهد یافت و نتیجه خواهد داد."

همزمان، الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی دیروز در مورد پروسۀ صلح افغانستان با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به طور جداگانه، ملاقات کرد.

ریاست جمهوری افغانستان در بیانی به نقل از رئیس جمهور غنی می‌گوید:

"برای رسیدن به صلح باعزت و پایدار اجماع سرتاسر وجود دارد و پروسۀ صلح اولویت کاری حکومت فعلی و آینده، است."

پروسۀ صلح، موضوع ملاقات دیروز خانم ویلز را با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت هم تشکیل می‌داد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه دیشب به رادیو آزادی گفت: "الیس ویلز معاون وزیر خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی بر دوام پروسۀ صلح افغانستان اصرار کرد."

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

آقای میثم افزود: "خانم ویلز تأکید کرد که مسألۀ صلح افغانستان پس از انتخابات باید جدی گرفته شود، ما در این حوزه باید پیشرفت‌هایی داشته باشیم و خشونت جاری در افغانستان متوقف شود. رئیس اجرائیه تأکید کرد که موقف حکومت وحدت ملی و ریاست اجرائیه در ارتباط به صلح بسیار واضح و روشن است."

او گفت، حکومتی که پس از اعلام نتایج انتخابات تشکیل می‌شود، تعهد جدی دارد که پروسۀ صلح را دنبال کند.

پروسۀ صلح افغانستان پس از آن متوقف شد که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه سپتمبر ملاقات با رهبران طالبان در کمپ دیوید را لغو کرد.

ترمپ گفت‌وگوهای صلح با طالبان را لغو کرد

دیدار رئیس جمهور ترمپ و رهبران طالبان، بعد از حملۀ طالبان در کابل فسخ شد.

در نتیجۀ این حمله ۱۱ غیر نظامی و ۲ خارجی کشته شدند که یکی آنها نظامیان امریکایی بود.

اما دیروز برخی از منابع به رادیو آزادی گفتند، هیئت طالبان حاضر است که مذاکرات با امریکایی ها را از سرگیرد.