۲۴مین نمایشگاه محصولات زراعتی در کابل برگزار شد

نمایشگاه محصولات زراعتی در کابل

۲۴مین نمایشگاه محصولات زراعتی در کابل گشایش یافت.

وزارت زراعت افغانستان می‌گوید که هدف از برگزاری این نمایشگاه بازاریابی برای محصولات داخلی است.

کشاورزانی که محصولات خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اند، خواستار حمایت و همکاری حکومت در بازاریابی تولیدات زراعتی شده‌اند.

سوریه که شاگرد صنف پنجم مکتب است، به نمایشگاه محصولات زراعتی در بادام باغ کابل آمده است. او می‌گوید امیدوار است که در آینده تاجری بزرگ شود.

او گفت: "این‌جا به‌خاطر بدست آوردن پول آمده‌ام. برعلاوه وسایل ساخت دست خودم، در این غرفه توت، مرچ و برخی دیگر از مواد خوراکی را به نمایش گذاشته‌ام."

نمایشگاه صانیع دستی زنان افغانستان

در این نمایشگاه کشاورزان از کابل و مناطق مختلف ۳۴ ولایت افغانستان محصولات خود را به نمایش گذاشته اند تا به محصولات خود بازاریابی کنند.

محمد نظری که از بامیان به این نمایشگاه آمده، او قروت و روغن زرد خانگی خود را برای فروش به نمایش گذاشته است.

او می‌گوید این گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند به رشد اقتصادی دهقانان کمک کند.

محمد نظری افزود: "به هر اندازه که این گونه نمایشگاه‌ها زود زود راه‌اندازی شود، به نفع ما است. ما می‌آییم. مگر من می‌خواهم که حکومت صلح بیاورد. راه‌های ما امن شود تا به این گونه نمایشگاه‌ها بیاییم، به‌خاطری‌که برای آمدن به این‌جا با مشکلات روبه‌رو می‌شویم."

وزارت زراعت افغانستان می‌گوید برای این که ۶۰ درصد قوۀ کاری در افغانستان در بخش زراعت مشغول است و بخش بزرگ صادرات کشور را محصولات زراعتی و حیوانی تشکیل می‌دهد، پس نیاز است تا برای محصولات در داخل و خارج کشور بازار فروش داشته باشد.

نمایشگاه محصولات زراعتی در کابل

حشمت‌الله غفوری، معین آبیاری و منابع طبیعی این وزارت در افتتاحیه این نمایشگاه گفت که هدف اصلی این نمایشگاه بازاریابی برای محصولات زراعتی است.

او گفت: "نمایشگاه امروز ما فصل خزان است، این‌جا دهقانان، تاجران و سکتور خصوصی حضور دارند، محصولات در ۱۶۱ غرفه به نمایش گذاشته شده است، سکتور خصوصی و تجار می‌آیند با دهقانان قرارداد می‌بندند تا آن اندازه محصولاتی که به آن نیاز دارند، از آنان خریداری کرده و آن‌ها نیز برای پروسس و فروش آن کار می‌کنند."

آقای غفوری می‌گوید، وزارت زراعت در نظر دارد تا صادرات میوۀ تازه و سبزیجات را به کشور قزاقستان آغاز کند و موانع را از سر راه تجار بردارد که آن‌ها در بخش صادرات محصولات زراعتی با آن روبه‌رو استند.

نمایشگاه زراعتی بادام‌باغ برای چهار روز برگزار شده، وزارت زراعت امیدوار است که از طریق راه‌اندازی چنین نمایشگاه‌ها، در سال جاری بیش از صد میلیون افغانی تجارت داشته باشد.