آیا پاکستان از فهرست کشورهای تمویل‌کنندۀ تروریزم خارج خواهد شد؟

پرچم ملی کشور پاکستان

گروه کاری نظارت مالی که مرکز آن در پاریس است، امروز ۱۸ اکتوبر مجلس پنج روزه خود را تکمیل کرده و تصمیم می‌گیرد که آیا اسلام‌آباد از این فهرست بیرون خواهد شد یا خیر؟ ایران و کوریای شمالی هم در این فهرست جا داده شده اند.

پاکستان منتظر است ببیند که از فهرست جهانی نظارت بر کشورهایی که کنترول آنها بر تمویل مالی تروریزم بسیار محدود است، خارج می‌شود یا خیر؟

این گروه که دیده‌بان پول‌شویی در جهان است، پاکستان را در فهرست فولادی خود جای داده تا فشارها را بر این کشور بیشتر بسازد که از حمایت گروه‌های تندرو دست بکشد.

این گروه که ۳۵ کشور و دو سازمان منطقه‌وی عضو آن استند، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند که در کشورهای که در فهرست فولادی هستند سرمایه‌گذاری نکنند.

اقدام این گروه علیه پاکستان از سوی امریکا و متحدین اروپایی آن حمایت می‌شود تا اسلام‌آباد را وادار بسازند که راه‌های تمویل گروه‌های تروریستی را ببندد.

پاکستان همچنان تحت فشار قرار دارد که از دادن پناه‌گاه به گروه‌های که مسئول حملات در افغانستان می‌باشند، دست بکشد.

رهبران اتحادیۀ اروپا اولین روز اجلاس خود در بروکسل را بدون کدام تصمیم در مورد عضویت مقدونیۀ شمالی و البانیا در این اتحادیه خاتمه دادند، زیرا فرانسه و دو کشور دیگر این اتحادیه تأکید می‌کنند که ممالک غرب بالکان هنوز برای عضویت این اتحادیه آماده‌گی ندارند.

صدراعظم فنلند انتی رینه صبح امروز ۱۸ اکتوبر گفت کدام نتیجه‌گیری نشده و او امیدوار است که به یک توافق دست یابند.

در آستانۀ روز دوم و نهایی این مذاکرات دور نمای عضو شدن این دو کشور دراتحادیۀ اروپا تیره و تار به‌نظر می‌رسد.