نمایندگان حکومت افغانستان در نشست پیکنگ شرکت نخواهند کرد

پرچم ملی چین

‌‌ یک منبع دولتی به رادیو آزادی گفته در نشست پیکنگ نمایندگان حکومت افغانستان شرکت نخواهند کرد.

وزارت دولت در امور صلح در این باره چیزی نمی‌گوید، اما تأکید دارد که هر نوع گفتگوی صلح در افغانستان باید به رهبری حکومت این کشور صورت گیرد.

این نشست به میزبانی چین قرار است هفتۀ آینده برگزار شود که نمایندگان طالبان نیز حضور خواهند یافت.

در حالی که کشور چین از حکومت افغانستان و طالبان برای آغاز گفتگوهای صلح دعوت کرده است، طالبان این دعوت را پذیرفته، اما یک منبع دولتی که به دلیل حساسیت موضوع، نمی‌خواهد نامش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت: "در این نشست نمایندگان حکومت افغانستان شرکت نمی‌کند."

وزارت دولت در امور صلح در بارۀ شرکت یا عدم شرکت نمایندگان حکومت در این نشست چیزی نمی‌گوید اما تأکید دارد که هر نوع گفتگوی صلح در افغانستان باید به رهبری حکومت این کشور صورت گیرد.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "ما از تلاش کشورها به‌خاطر موفقیت روند صلح افغانستان استقبال می‌کنیم و خوشبین هستیم، اما تأکید ما این است که باید روندها به رهبری و مالکیت افغان‌ها صورت گیرد."

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گزارش داده است که طالبان در این نشست شرکت می‌کنند و این نشست روزهای دوشنبه و سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود.

آقای شاهین در صفحه توییترش نیز نوشته که نشست پیکنگ تداوم نشست‌های مسکو و دوحه است که تمام اشتراک‌کنندگان از آدرس شخصی حضور خواهند یافت و برای حل مسألۀ افغانستان دیدگاه شخصی خود را بیان خواهند کرد.

در نشست‌های مسکو و دوحه نیز هیئات رسمی حکومت افغانستان شرکت نکرده بود، اما در نشست مسکو تنها چهره‌های سیاسی و در دوحه در کنار سیاسیون برخی چهره‌های حکومتی حضور داشتند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان یکی از چهره‌هایی است که در این نشست‌ها حضور داشت.

شهزاده مسعود، یکی از چهره‌های نزدیک به آقای کرزی به رادیو آزادی گفت که تا حالا رسماً دعوت‌نامه‌ای به آقای کرزی نرسیده است.

از سوی دیگر، لطیف نظری، تحلیلگر سیاسی می‌گوید اگر حکومت در نشست بیجنگ شرکت نکند، فرصت بزرگی را از دست خواهد داد.

او افزود: "عدم شرکت نمایندگان حکومت در این نشست به این معنی است که یک فرصت بزرگ از دست می‌رود و فضای بی‌اعتمادی ایجاد می‌گردد."

در همین حال، براساس گزارش‌ها قرار است فردا نشست چهارجانبه میان امریکا، روسیه، چین و پاکستان در بارۀ صلح افغانستان در مسکو برگزار شود.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که این اقدام مربوط به این کشورها است، ولی به گفتۀ مسئولان این شورا، هر نشست که به سود افغانستان تمام شود از آن حمایت خواهند کرد.