وزیران دفاع ناتو در مورد تقویت نیروهای افغان و روند صلح افغانستان بحث کردند

آرشیف، اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل. June 14, 2016

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو می‌گوید، مأموریت آموزش، مشوره و کمک به نیروهای افغان را همچنان ادامه می‌دهد. این مأموریت در ماه جنوری سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو به روز پنجشنبه (۲۴ اکتوبر) در بروکسل بیشتر گفت: "ما قویاً به این باوریم که بهترین راه ایجاد وضعیت برای دستیابی به راه حل از طریق گفت‌وگو این است که به حمایت از نیروهای افغان ادامه دهیم، تا طالبان بدانند که باید به میز مذاکره بیایند و جورآمدهای جدیدی کنند."

در کنار حمایت از روند صلح، وزیران دفاع ناتو و شریکان شان در دومین و آخرین روز نشست‌شان در مورد تقویت و تمویل نیروهای افغان صحبت کردند. سدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان هم در این نشست حضور داشت.

ناتو گفته که این نیروها را تا سال ۲۰۲۴ تمویل خواهد کرد. مصارف نیروهای افغان حدود پنج میلیارد دالر در سال می‌شود که بیشترین قسمت آن را ایالات متحده می‌پردازد.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا حین سخنرانی در بروکسل. October 24, 2019

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا هم از اشتراک کنندگان بود. او به روز پنجشنبه در بروکسل گفت: "مأموریت ایالات متحده در افغانستان تغییر نخواهد کرد. هدف مأموریت این است که، نه تنها ایالات متحده بلکه همه شریکان ما که آنجا حضور دارند، باید مطمئن شوند که افغانستان هرگز به پناهگاه امن برای تروریستان مبدل نشود."

اسپر به روز یکشنبه در کابل گفت، هدف این است که در یک زمانی به توافقی صلح دست یافته شود.

اما در مورد اینکه، این هدف چی وقت به دست خواهد آمد، نه اسپر چیزی گفته، نه استولتنبرگ.

طالبان پیوسته گفته اند که با حکومت افغانستان دور میز مذاکره نمی‌نشینند.

اکنون این گروه به خواسته‌های تازۀ استولتنبرگ لبیک خواهد گفت؟

سمیع یوسفزی تحلیلگر مسائل سیاسی در لندن


سمیع یوسفزی تحلیلگر مسائل سیاسی در لندن است. او به رادیو آزادی این گونه پاسخ داد طالبان در فکر پیروزی هستند: " آنان هنوز هم فکر می‌کنند که، یک قوت هستند و می‌توانند تا سال‌ها بجنگند. فکر‌شان شاید این باشد که، اگر صلح هم بیاید به شرایط آنان باشد و اگر صلح هم نمی آید، می‌توانند به جنگ در برابر حکومت افغانستان و نیروهای ایالات متحده ادامه دهند. اما چیزی که مهم و تأسف آور است این است که، ملت و مردم افغانستان از ادامه جنگ هر چی بیشتر آسیب می‌بینند."

تهدید داعش

تهدید گروه تندرو دولت اسلامی، داعش از مسائل مهم مورد بحث است. استولتنبرگ گفته، تلاش می‌کنند تا دستآوردها در مبارزه علیۀ داعش حفظ شود. سرمنشی ناتو گفت، خلافت داعش در عراق و سوریه شکست خورده، اما خطر هنوز موجود است.

استولتنبرگ به حضور جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان اشاره کرد و گفت، باید از تلاش این گروه برای بازتأسیس خلافت در افغانستان جلوگیری شود. او گفت شاهد حمله‌های وحشتناکی داعش در افغانستان بوده اند. جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان خودشان را ولایت خراسان می‌خوانند. این گروه مسئولیت حمله‌های مرگبار و سرخط ساز در پایتخت کابل را هر از چند گاهی پذیرفته است.

در ماه سپتمبر، آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد گفت، باوجود افزایش عملیات نیروهای افغان و بین‌المللی علیه جنگجویان تندرو داعش، این گروه در افغانستان همچنان مقاوم مانده است.

گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته، بین اواسط جون تا اوائل سپتمبر ۱۸۳ رویداد به جنگجویان داعش نسبت داده شده است. این رقم در عین زمان در سال ۲۰۱۸ تنها ۹۳ مورد گزارش شده.

مردم عادی در جریان سال‌ها جنگ در افغانستان فراوان رنج کشیده‌اند.

سازمان ملل متحد در گزارش تازۀ گفته که، در نُه ماه نخست امسال بیش از ۲۵۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته شده و بیش از ۵۵۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

تادامیچی یاماموتو نماینده ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد گفته افزایش تلفات غیرنظامی در افغانستان نشان می‌دهد که برقراری صلح از راه گفت‌وگو در این کشور مهم است.