انتقاد یک نهاد انتخابات افغانستان از تأخیر اعلام نتایج انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ششم میزان

یک نهاد ناظر انتخابات افغانستان از تأخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان انتقاد کرده و گفته که این کار زمینه "مداخله" را فراهم می‌کند.

کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفته است که نتایج ابتدایی انتخابات را در ۲۳ عقرب و نتیجه نهایی آن را در پانزدهم قوس اعلام می‌کند.

اما مسئولان این شبکه می‌گویند چنین تأخیر طولانی در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات قابل قبول نیست و مدیریت کمیسیون انتخابات را زیر پرسش می‌برد.

حبیب‌الله شینواری، عضو این نهاد روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که کمیسیون مستقل انتخابات باید دلایل تأخیر اعلام نتایج را توضیح دهد.

نهادهای ناظر انتخاباتی تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را ناتوانی کمیسیون مستقل انتخابات می‌دانند.

این نهادها از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند که هرچه زودتر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را روشن سازد.

اما مسافر قوقندی، عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: "این کمیسیون نمی‌تواند دقت را قربانی سرعت کند."

آقای قوقندی افزود: "بزرگترین دلیل آن این بود که دقت را قربانی سرعت نسازیم. دلایل ما موجه بود. ما مطمئن هستیم که این مسئله هیچگاه سبب جعل، تقلب و زمینه‌سازی برای تقلب نه بلکه تأمین شفافیت آرای ملت افغانستان است."

این در حالی است که روز گذشته کمیسیون مستقل انتخابات مشکلات فنی، تاخیر در انتقال مواد انتخاباتی و بی‌پروایی شرکت درمالوگ را از دلایل عمده تأخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات دانسته بود.

اما نهادهای ناظر اظهار نگرانی می‌کنند که در صورت رفتن انتخابات به دور دوم و با سرد شدن هوا کمیسیون مستقل انتخابات نمی‌تواند براساس قانون اساسی ۱۵روز پس از اعلان نتایج نهایی دور دوم انتخابات را برگزار کند.

در آن صورت دور دوم انتخابات را باید در ماه جوزای سال آینده برگزار کند. اما کمیسیون انتخابات می‌گوید تصمیم‌گیری در این مورد پیش از وقت است.