اصلاح: تأخیر در اعلام نتایج انتخابات قابل قبول نیست

روزنامه‌های چاپ امروز کابل به موضوع‌های مختلف از جمله انتخابات و احتمال تأخیر در اعلام نتایج آن و اجماع منطقه‌ای در پیوند به روند صلح افغانستان پرداخته اند.

  • اصلاح

روزنامۀ دولتی اصلاح در سرمقاله‌ خود تأکید کرده که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات قابل قبول نیست. روزنامه با اشاره به آغاز بازشماری "آرای مشکوک" در ولایت‌ها، این نگرانی را مطرح کرده که آمادگی‌ها برای اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری به کُندی پیش می‌رود.

به باور نویسنده اصلاح، ممکن است که زمان اعلام نتایج برای دومین بار نقض شود و این امر برای مردم قابل قبول نخواهد بود.

سرمقاله‌نویس روزنامۀ اصلاح تأکید می‌کند که کمیسیون مستقل انتخابات باید برای تأمین شفافیت و باور مردم، هرچه زودتر به کارهایش سرعت ببخشد و در ۲۳ عقرب نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا در سرمقاله‌ خود نوشته است که با توجه به سطح نفوس کشور، تنها ۱۵ درصد شهروندان در انتخابات شرکت کرده‌اند. به باور نویسندۀ سرمقاله، با توجه به این میزان مشارکت رأی‌دهندگان، آیا شهروندان افغانستان مسئولیت شهروندی‌شان را ادا کردند یا نه؟

نویسنده در پاسخ به این پرسش نوشته است که سطح اشتراک مردم در انتخابات نشان می‌دهد که تنها ۱۵ درصد شهروندان به مردم‌سالاری باور دارند.

شماری از روزنامه‌های چاپ کابل به موضوع گفت‌وگوهای صلح پرداختند.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته که برای صلح به اجماع منطقه‌‌ای نیاز است.

در سرمقالۀ هیواد آمده است که امنیت، صلح و ثبات افغانستان نه‌تنها برای شهروندان این کشور، بلکه برای کشورهای همسایه، منطقه و جهان نیز اهمیت زیادی دارد.

به باور نویسندۀ سرمقاله، با آن‌که در بارۀ صلح افغانستان اجماع ملی و جهانی وجود دارد، اما در سطح کشورهای همسایه و منطقه، مخالفت‌هایی با این روند وجود دارد.

نویسندۀ سرمقاله هیواد پیشنهاد می‌کند که سازمان ملل‌متحد، جامعۀ جهانی و دیگر مراجع بین‌المللی باید روی این موضوع کار کنند و به طرف‌های دخیل در جنگ افغانستان بفهمانند که اگر این اجماع به میان نه‌آید، صلح به میان نخواهد آمد.

به باور نویسنده، منفعت کشورهای حامی جنگ افغانستان دوامدار نخواهد بود و روزی فرا خواهد رسید که این کشورها همه چیزشان را در این راه از دست خواهند داد.