سمر: مدیریت روند صلح باید به دست افغان‌ها باشد

سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر

سیما سمر در یک نشست خبری روز چهارشنبه (۱۵ عقرب) گفت: "آرزو داشتن برای این که کشورهای دیگر در افغانستان صلح برقرار می‌کنند، بی‌جا است."

از سوی دیگر "خانه صلح افغانستان" می‌گوید که تلاش‌های جاری صلح مبهم است.

اگرچه در این اواخر خواست‌ها برای آغاز دوباره گفت‌وگوهای متوقف شده صلح بیشتر شده اما یک مقام بلندپایه حکومت افغانستان می‌گوید که تلاش‌های جاری صلح زمانی کامیاب خواهد شد که تمام صلاحیت روند صلح به دست افغان‌ها باشد.

سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر، روز چهارشنبه در نشستی زیر نام "صلح و عدالت اجتماعی" گفت که صلح به معنای ختم جنگ نه؛ بلکه باید همه شمول و مبتنی بر عدالت و برابری باشد.

اگر امروز ما با طالبان تفاهم کنیم، اگر حکومتداری خوب تقویت نشود، عدالت تأمین نشود، صلح پایدار نمی‌شود. اگر توقع کنیم که صلح را امریکایی‌ها، روس‌ها یا چینی‌ها تأمین کنند، دشوار است. خود ما باید رهبری را در این راستا داشته باشیم."

سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر

حکومت افغانستان همیشه تأکید کرده است که برای تأمین صلح پایدار نیاز است که تمام صلاحیت این روند به افغان‌ها واگذار شود.

نهاد غیردولتی موسوم به "خانه صلح افغانستان" نیز می‌گوید که هرنوع گفت‌وگوی صلح باید براساس خواست افغانان صورت گیرد.

رحیم جامی، عضو موسسه می‌گوید که سیاست‌های مبهم صلح باید روشن شود.

او افزود: "ما نمی‌دانیم که امریکا با کدام استراتژی می‌خواهد در افغانستان صلح تأمین کند، زیرا با یک توییت تلاش‌های نه ماهه متوقف شد. کشورهای منطقه و همسایه نیز نشست‌هایی را تحت نام گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برگزار می‌کنند، اما روشن نیست که اجماع منطقه‌ای در باره صلح افغانستان چگونه است."

در حالی بر مدیریت و مالکیت افغانی روند صلح تأکید می‌شود که حکومت افغانستان به تازگی یک طرح هفت ماده‌ای تهیه کرده است.

اما دیدگاه‌ها درباره این طرح در درون حکومت متفاوت است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، طرح صلح رئیس جمهور غنی را خیالی دانسته است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

اما صدیق صدیقی، سخگوی رئیس جمهور در واکنش به این گفته‌های رئیس اجرائیه در صفحه توییترش نوشته است، [این طرح] برای تأمین صلح اهداف واضح دارد.

آقای صدیقی نوشته است که [این طرح] پس از پنج سال کار رئیس جمهور غنی و در نتیجه اجماع ملی، برای ختم جنگ به گفته او "بی‌معنی"، ترتیب شده است.

در واکنش ارگ هم گفته شده است که این طرح در ادامه تلاش‌های گذشته برای برقراری ثبات و جلوگیری از خونریزی در افغانستان ارائه شده است.