آرمان ملی: تمامی آرای غیرقانونی، شامل روند بازشماری شده است

شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در پیوند به بازشماری آرا در سرمقاله خود نوشته که به نظر می‌رسد تمامی آرایی که تا اکنون غیرقانونی تشخیص شده است، مشمول روند بازشماری شده و بار دیگر باعث چالش می‌شود.

سرمقاله‌نویس آرمان ملی افزوده که مردم حق دارند که درباره وضعیت جاری نگران باشند. به باور روزنامه، از یک سو جنگ شدت یافته و از سوی دیگر "گروه حاکم" همه چیز را به دست خود گرفته و اجازه نمی‌دهد که مردم مانند کشوری مستقل و دموکراتیک سرنوشت خود را با آرای خود تعیین کنند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود نوشته که نهادهای ناظر انتخابات از تصمیم اخیر برخی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر اعتبار بخشیدن به بخشی از آرای بدون اطلاعات بیومتریک، انتقاد کرده‌ و آن را غیرقانونی خوانده‌اند.

این روزنامه به یکی از بندهای فرمان تقنینی رئیس جمهوری در مورد قانون انتخابات استناد می‌کند که در آن آمده است آن رای بااعتبار است که اطلاعات بیومتریک رای‌دهنده آن در دسترس باشد.

نویسنده هشت صبح افزوده که شماری از اعضای کمیسیون انتخابات با این استدلال این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند که شهروندانی که رای داده‌اند،‌ حق دارند رای‌شان خوانده شود و در دسترس نبودن اطلاعات بیومتریک آنان مشکل کارمندان برگزاری انتخابات است که نتوانستند زمینه آن را فراهم کنند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته است که دموکراسی هرگز قربانی هوس‌های برخی افراد نخواهد شد.

سرمقاله‌نویس روزنامه افزوده که با وجود اعتراضات، باید کمیسیون مستقل انتخابات بر اساس قانون نتایج ابتدایی انتخابات را در زمان معین آن اعلام کند. به باور روزنامه، تأخیر بیشتر در زمینه نقض قانون است.

سرمقاله‌نویس هیواد معتقد است که قانون به تیم‌های نامزدان حق مداخله نداده است. به نوشته روزنامه، این‌جا نهادهای ناظر حضور دارند و انتخابات ریاست جمهوری قبلی توسط بیش از صدهزار نهاد داخلی و خارجی نظارت می‌شد و جایی برای دست‌برد باقی نمی‌ماند.

به باور این روزنامه دولتی، تیم‌های انتخاباتی نباید تلاش کنند که روند انتخابات بحرانی شود و بازی بدنام سال ۲۰۱۴ تکرار شود.