مجلس نمایندگان برای بررسی اتهام تجاوز جنسی به دانش‌آموزان لوگر، هیئت تعیین کرد

جلس نمایندگان افغانستان

مجلس نمایندگان افغانستان در واکنش به اتهام تجاوز جنسی به دانش‌آموزان در ولایت لوگر، هیئتی برای بررسی این موضوع تعیین کرده است.

میررحمان رحمانی، رئیس این جرگه این خبر را "وحشت‌ناک" دانسته، اما برخی از اعضای مجلس تأکید دارند که به این موضوع بیشتر دامن زده نشود.

پخش خبری مبنی بر تجاوز جنسی به دانش‌آموزان در لوگر، واکنش تند شماری از نمایندگان مجلس نمایندگان را برانگیخته است.

برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند شمار قابل توجهی از دانش‌آموزان هدف تجاوز جنسی قرار گرفته و آبروی خانواده‌های آنها آسیب دیده است.

حبیب‌الرحمان پدرام، نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان گفت: "حادثه تلخ لوگر که اتفاق افتاده یک زنگ هشدار برای ما و شما است، محدود به لوگر، معارف و مکاتب نیست، آبرو، عزت ولایت و یک ملت در سطح بین‌المللی آسیب دیده است."

این موضوع به‌بحث داغ در مجلس نمایندگان مبدل شده و حتٰی امضای نمایندگان در ورقی جمع شده تا هیات برای موشگافی این رویداد تعیین شود.

این اقدام با واکنش برخی دیگر از اعضای مجلس روبه‌رو شد.

راضیه منگل نماینده مردم پکتیا در مجلس گفت: "صدا در تمام جامعه مشکل است اما یک ولایت را مشخص نکنید، آنرا بدنام نکنید و معارف و مردم را توهین نکنید، فردا خانواده‌ها اولاد‌های شانرا به مکتب اجازه نمی‌دهند."

سرانجام رئیس مجلس بحث تعیین هیات حقیقت‌یاب را به رای‌گیری گذاشت.

Mir Rahman Rahmani, Speaker of Afghanistan's Parliament

میر رحمان رحمانی رئیس مجلس چنین گفت: "هیات از کمیسیون‌های معارف، تحصیلات عالی، حقوق، حقوق بشر و زنان، امنیت داخلی و دو تن از نمایندگان ولایت لوگر."

پیش از این وزارت معارف و دفتر والی لوگر نیز هیئت‌های جداگانه را برای بررسی این موضوع گماشته اند.

اخیراً روزنامه گاردین براساس تحقیق شبکه جامعه مدنی ولایت لوگر گزارش داد که ۵۴۶ دانش‌آموز پسر در شش مکتب لوگر مورد استفاده جنسی قرار گرفته‌اند.

در این تحقیق شش‌ماهه با برخی از نوجوانان کارگر نیز گفتگو شده است.

محمدموسی محمودی، رئیس شبکه جامعه مدنی لوگر و تهیه‌کننده این گزارش به رسانه‌ها گفته که پس از نشر نوار‌های تصویری کودکانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، پنج کودک را خانواده‌های آنها کشته‌اند – و دست کم ۲۵ خانواده مجبور شد‌ه‌اند که محل آموزش فرزندان یا محل سکونت خود ‌را تغییر دهند.

اما جمعه شب آقای محمودی در مصاحبه با صدای امریکا گفت که سخنان او تحریف شده و او گفته است که با ۵۴۶ کودک و نوجوان کارگر که همزمان دانش‌آموز نیز هستند، مصاحبه شده است.

او می‌گوید که تحقیق او تکمیل نشده و هنوز روشن نیست که چه تعداد از کودکان و نوجوانان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.