مخالفان سیاسی محمداشرف غنی، در آستانه اتحاد سیاسی

عبدالله عبدالله رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی و گلبدین حکمتیار رهبر دسته انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی

دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و دسته انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی می‌گویند در مورد انتخابات ریاست جمهوری دیدگاهی یکسان دارند.

اعضای این دسته‌های انتخاباتی تاکید می‌کنند که در مورد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری مشوره و گفتگو می‌کنند و در برابر تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات موضع مشابه دارند.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تصمیم‌هایش را تنها بر بنیاد قانون و در مطابقت با طرزالعمل‌های مصوب اعضای این کمیسیون به پیش می‌برد.

با ادامه اختلاف نظرها در مورد نتایج انتخابات، عبدالله عبدالله رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به خانه گلبدین حکمتیار رهبر دسته انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی رفته و با او گفتگو کرده است.

عبدالله عبدالله رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی و گلبدین حکمتیار رهبر دسته انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی

آقای عبدالله در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته است که در این دیدار دو طرف در مورد انتخابات، رخدادهای اخیر سیاسی و چالش‌های انتخاباتی با هم گفتگو کرده‌اند.

اکنون اعضای این دسته انتخاباتی می‌گویند هر دو تیم در مورد انتخابات دیدگاه یکسانی دارند.

همایون جریر، عضو شورای رهبری حزب اسلامی روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که دو طرف در مورد حل بحران اخیر انتخاباتی با هم گفتگو کرده‌اند اما او از دادن توضیح بیشتر درباره این دیدار خوداری کرد.

او افزود: "تا کنون میان دو دسته انتخاباتی در پیوند به ائتلاف دو تیم با هم گفتگو نکرده‌اند، اما یک چیز روشن است که دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی و صلح و عدالت اسلامی در پیوند به انتخابات ریاست جمهوری نگاه مشترک دارند."

دسته‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی و صلح و عدالت اسلامی روند بازشماری آراء در ولایات را نیز تحریم کرده‌اند و هشدار داده‌اند که اگر این روند ادامه یابد، آنان از روش‌های دیگری استفاده خواهند کرد.

دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی می‌گوید عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار در مورد جلوگیری از تقلب و سلامت انتخابات موضع مشترکی دارند و هر دو تیم به این توافق رسیده‌اند که از تقلب جلوگیری کنند.

نور رحمان اخلاقی، عضو دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رادیو آزادی می‌گوید لازم است که دو دسته انتخاباتی بیشتر از این از نزدیک باهم کار کنند.

او افزود: "برای حال هدف مشترک ما اجرای قانون و طرزالعمل‌های انتخاباتی و جلوگیری از این که یک متقلب حاکم آینده افغانستان شود [است]. تا کنون این هدف مشترک ما است، اما اهداف دیگری نیز داریم."

در دو هفته گذشته این سومین بار است که رهبران دسته‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی و صلح و عدالت اسلامی باهم دیدار می‌کنند.

این دو دسته انتخاباتی پیش از این تفتیش و بازشماری آراء از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را نیز تحریم کرده‌اند.

آقای عبدالله دیروز به کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داد که اگر روند بازشماری آراء را متوقف نکند، مسئول بحرانی است که از این بابت پدید می‌آید.

عطامحمد نور رئیس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان

آقای عبدالله که نامزد حزب جمعیت اسلامی است، در مورد آغاز اعتراض‌ها هشدار داده، اما عطامحمد نور رئیس اجراییه این حزب در صفحه فیسبوکش نوشته که کسی نمی‌خواهد به کوچه‌ها و جاده‌ها بروند و کسی هم چنین فکر نمی‌کند.

با این همه، کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به سخنان آقای عبدالله گفته که کارهایش را در مطابقت با قانون و بربنیاد طرزالعمل‌های ساخته شده به پیش میبرد و اگر جلو پیشبرد کارهای این کمیسیون گرفته شود، مسئولیت حکومت است که در این زمینه مداخله کند.