امیدواری آسترالیا برای آتش‌بس در افغانستان

 اسکات موریسن صدراعظم آسترالیا

اسکات موریسن صدراعظم آسترالیا می‌گوید، امیدوار اند که رهایی استادان پوهنتون امریکایی- افغانستان از بند گروه طالبان بتواند زمینه را برای آتش‌بس و گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی هموار سازد.

آقای موریسن با نشر اعلامیه امروز رهایی تیموتی ویکس یکتن از این استادان را تأیید کرد که شهروند آسترالیا است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده که تیموتی ویکس آسترالیایی و کوین کینگ امریکایی امروز در ولسوالی نوبهار ولایت زابل از بند طالبان رها شده و توسط هیلکوپتر از محل انتقال یافتند.

خبر رهایی این دو استاد چند ساعت پس از آن نشر شد که گزارش‌ها در مورد رسیدن سه عضو شبکه حقانی به شمول انس حقانی به قطر نشر شد.

گروه طالبان نیز با نشر یک اعلامیه گفته است که این اقدامات زمینه سازی خوب برای ایجاد اعتماد برای روند صلح افغانستان است.

همچنان خانوادۀ کوین کینگ شهروند امریکایی که از بند طالبان رها شده است، در بیانیه‌‌ای که به رسانه‌ها فرستاده است گفته که آقای کینگ در حال حاضر تحت درمان نزد مسئولان امریکایی است و برای بازگشت به امریکا و یکجا شدن با خانواده‌اش آمادگی می‌‌گیرد.

خانوادۀ کوین در این بیانه از حکومت افغانستان، رئیس جمهورغنی، رئیس جمهور ترمپ، وزیر خارجۀ امریکا مایک پامپیو، مشاور امنیت ملی امریکا رابرت اوبراین، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان زلمی خلیلزاد و افراد دیگر دخیل در رهایی کوین سپاس‌گزاری کرده است.

پوهنتون امریکایی- افغانستان هم از رهایی دو استاد خود از بند گروه طالبان استقبال کرده است.

این پوهنتون با نشر اعلامیه در صفحه انترنتی خود گفته، از کسانی قدردانی می‌کند که در رهایی کوین کینگ و تیموتی ویکس همکاری کرده اند.

این دو استاد در ۲۰۱۶ میلادی توسط طالبان از شهر کابل ربوده شدند.