نیکلاس کی: طالبان از راه جنگ پیروز نخواهند شد

نیکلاس کی نماینده ارشد ملکی ناتو برای افغانستان

نیکولاس کی روز پنج شنبه در نشستی در کابل گفت که ناتو به مشوره، کمک و پشتیبانی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان ادامه خواهد داد.

وی می‌گوید که این همکاری می‌تواند شرایط را برای مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان فراهم کند.

نیکولاس کی نمایندۀ غیرنظامی ناتو در افغانستان روز پنج شنبه که در مرکز انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان سخن می‌زد گفت که طالبان از راه جنگ پیروز شده نمی‌توانند.

او افزود: "طالبان نمی‌توانند پیروز شوند، حرف واضح و ساده است، برای این‌که ناتو به حمایت، مشوره و کمک به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان متعهد است و این همکاری می‌تواند شرایط را برای مذاکرات صلح فراهم کند."

آقای کی گفت که فرصت به میان آمدۀ منطقه‌یی بر روند صلح افغانستان نشان می‌دهد که افغانان در مقایسه با هر زمان دیگر به صلح نزدیک شده اند

به گفته وی ناتو در کنار حمایت از نیرو‌های امنیتی افغان مسئولیت خود می‌داند که با طرف‌های درگیر برای تامین صلح در این کشور کار کند.

نماینده ملکی ناتو افزود که ناتو حامی بزرگ نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغان است.

وی در بارۀ ۹ دور گذشتۀ گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان نیز اشاره کرده گفت:"۹ مرحلۀ گفتگوهای صلح میان طالبان و زلمی خلیل زاد به همکاری ناتو به پیش رفت، ناتو در این بخش با امریکا کار کرد تا افغان‌ها به صلح برسند."

از سوی هم ذبیح الله مجاهد که خودش را سخنگوی گروه طالبان مسلح معرفی می‌کند، گفت برای حل جنگ جاری در افغانستان بهتر است راه گفت‌وگو و مسالمت در پیش گرفته شود، تاریخ ثابت ساخته که از راه زور هیچ نتیجۀ به دست نیامده است.

نمایندۀ غیرنظامی ناتو برای افغانستان در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که حکومت افغانستان به روز سه شنبه در بدل رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی‌ـ‌افغانستان، "سه عضو شبکۀ حقانی" را به شمول انس حقانی از بند رها کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است، این کار یک نیت خوب برای آغاز گفتگو با طالبان است، چیزی که طالبان آن را رد کرده است.