ولسی جرگه خواست که نتایج انتخابات به زودترین فرصت اعلام شود

ولسی جرگه افغانستان

ولسی جرگه​ افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به زودترین فرصت ممکن اعلام کند.

امیرخان یار، معاون نخست این مجلس که نشست عمومی روزشنبۀ ولسی جرگه را رهبری می‌کرد، گفت که تأخیر پی‌درپی در زمان اعلام نتایج انتخابات وضعیت اقتصادی و سیاسی را بدتر کرده است.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که گفت‌وگو با تیم‌های انتخاباتی را آغاز کرده تا اجازه دهند که روند بازشماری آرای هفت ولایت دیگر آغاز و زمینه برای اعلام نتایج فراهم شود.

تأخیر پی‌در‌پی زمان اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری و مشخص نشدن زمان اعلام آن با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است.

شماری از اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبۀ این مجلس تأکید کردند که نتایج انتخابات باید هر چه زودتر اعلام شود، اما شماری از اعضای دیگر این جرگه بر شفافیت این روند تأکید می‌کنند.

امیرخان یار، معاون نخست مجلس نمایندگان که نشست عمومی روز شنبۀ این مجلس را رهبری می‌کرد، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

او افزود: "کمیسیون مستقل انتخابات باید به زودی نتایج انتخابات را اعلام کند. کمیسیون هر کسی را که برنده اعلام می‌کند، تمامی سیاسیون باید قبول کنند."

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این دو بار تقویم اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را نقض کرده است و این کمیسیون هفتۀ گذشته به رادیوی آزادی گفت نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در هفتۀ جاری اعلام خواهد شد.

کمیسیون انتخابات افغانستان در حین بازشماری آرا

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که روند تفتیش و بازشماری آرا در ۲۳ ولایت به پایان رسیده است و این روند در ولایت‌های هلمند، کابل، کندهار و ننگرهار ادامه دارد که احتمالاً تا آخر امروز به پایان برسد.

ذبیح‌الله سادات، از سخنگویان این کمیسیون به رادیوی آزادی گفت که این کمیسیون در حال گفت‌وگو با تیم‌های انتخاباتی است تا زمینه تفتیش و بازشماری آرا در ولایت‌های سرپل، بغلان، بدخشان، تخار، فاریاب، پنجشیر و پروان فراهم شود.

او افزود: "رهبری کمیسیون مستقل انتخابات در حال حاضر با نمایندگان تیم‌های انتخاباتی مربوطه و مسئولان ولایتی در گفت‌وگو است تا بتواند آنان را قناعت دهد که روند بازشماری آرا آغاز شود و نتایج آرا را اعلام کند."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان برگزار شد.

پیش از این نهادهای ناظر بر روند انتخابات نیز از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خواسته بودند که اعلام نتایج انتخابات را بیش از این به تعویق نیندازند.