هشت صبح: پیشنهادهای نهادهای ناظر انتخابات باید جدی گرفته شوند

سرمقاله‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد صلح و انتخابات تبصره کرده اند.

  • هشت صبح

روزنامۀ هشت صبح سرمقاله‌اش را به انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داده است.

در سرمقالۀ این روزنامه نوشته شده است که پیشنهادهای نهادهای ناظر باید جدی گرفته شوند.

در ادامۀ سرمقاله آمده است؛ نهادهای ناظر انتخابات افغانستان اعلام کرده‌ اند که راه حل فنی برای بن‌‌بست انتخاباتی این است محلاتی که از نظر دسته‌های انتخاباتی مشکل دارند زیر نظر ناظران بین‌المللی و داخلی تفتیش و بازشماری شوند.

روزنامه گفته است که این راه حل فنی باید از سوی همه طرف‌ها پذیرفته شود.

به باور سرمقاله نویس کمیسیون مستقل انتخابات هم باید این راه حل را بپذیرد و برای عملی کردن آن اقدام کند.

سرمقاله نویس باور دارد که این بار هیچ میانجی برای حل تنش‌های انتخاباتی از بیرون از کشور نخواهد آمد.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا در سرمقاله‌اش نوشته است که از اعتراضات مردم چنین به نظر می‌رسد که مردم در مورد شفافیت کار کمیسیون مستقل انتخابات مشکوک اند.

به باور نویسنده، کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون نتوانسته است قناعت مردم را برآورده سازد. به گفته نویسنده تا هنوز کمیسیون به پرسش‌های تیم‌های انتخاباتی و مردم پاسخ قانونی ارائه نکرده است.

ویسا

روزنامه ویسا سرمقاله‌اش را به موضوع صلح اختصاص داده و نوشته است که روز گذشته در نشست شورای صلح و نجات افغانستان روی چند موضوع تأکید شده است.

ایجاد اجماع در مورد صلح؛ ایجاد وفاق ملی و به نتیجه نرسیدن انتخابات، بنابرین باید یک ادارۀ مسلکی به میان آید تا بتواند با طالبان به گونۀ مشترک روی یک میکانیزم کار کند.

به باور سرمقاله نویس هرچند شاید رنگ‌های شعاری نیز در این سه مورد وجود داشته باشند اما اگر در مورد کشور مسئولانه فکر شود باید به این اعتراف شود که صلح برای مردم سرنوشت ساز است و باید برای پایان دادن به این همه بدبختی‌های روان در میان مردم کار شود.

انیس

روزنامۀ دولتی انیس با اشاره به موضوع صلح در سرمقاله‌اش نوشته است که با تبادله زندانیان طالب و دو استاد پوهنتون امریکایی‌افغانستان قرار است که مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا یک بار دیگر ازسرگرفته شود.

انیس نوشته است که هرچند شماری از تحلیلگران خواهان آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای صلح هستند اما سرمقاله نویس باور دارد که این بار مقام‌های امریکایی امیدوار اند که مذاکرات صلح در هماهنگی با حکومت افغانستان به پیش برده شود، چون حکومت طرف اصلی قضیه است.

سرمقاله نویس تأکید می‌کند که مردم افغانستان نیز خواستار چنین صلح هستند.