در حمله موتربمب در بگرام یک تن کشته و بیش از ۹۰ تن زخمی شده‌اند

کودکی در آغوش یک سرباز نیروهای امنیتی پس از حمله موتر بمب در بگرام

در حملۀ موتر بمب صبح امروز در نزدیکی میدان هوایی بگرام در پروان بیش از ۹۰ تن زخمی و یک زن کشته شدند.

مسئولان نظامی بگرام با تأیید این موضوع می‌گویند که بیشتر تلفات به غیر نظامیان وارد شده‌است و در حال حاضر درگیری میان نیروهای خارجی و مهاجمان در ساحه ادامه دارد.

وزارت دفاع گرجستان نیز تأیید کرده‌است که پنج سرباز این کشور در حمله امروز سطحی زخمی شده‌اند.

مأموریت حمایت قاطع با صدور خبرنامه‌ای گفته است که در این حمله هیچ تلفاتی به نیروهای امریکایی و نیروهای مأموریت حمایت قاطع وارد نشده‌است.

طالبان مسلح مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته اند.

حوالی شش بجۀ صبح امروز یک موتر بمب میدان هوایی بگرام را در ولسوالی بگرام پروان هدف قرار داد.

خانم‌هایی که در رویداد امروز بگرام زخمی شده‌اند

مسئولان امنیتی می‌گویند که مهاجمان مواد انفجاری را در یک موتر نوع مازدا جاسازی کرده بودند و قصد داشتند که پس از این حمله وارد میدان هوایی بگرام شوند.

جنرال الوزی احمدی، فرمانده مرکز هماهنگی نیروهای امنیتی در بگرام به رادیو آزادی گفته بود که در نتیجۀ این حمله بیش از ۶۰ تن زخمی و یک زن کشته شدند.

او افزود: "زخمی‌ها را مکمل به شفاخانه انتقال دادیم. مهاجمان در جایی جابه‌جا شده‌اند که از چند سال به این‌سو مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. آن‌ها می‌خواستند که از همین استقامت وارد بگرام شوند، اما نتوانستند. حال هم عملیات ادامه دارد و حملات هوایی ادامه دارد و پس از حملات هوایی قطعات ما وارد ساحه خواهند شد."

به‌گفتۀ آقای احمدی، پس از این حملۀ موتربمب ۴ مهاجم انتحاری در یک ساختمان جابه‌جا شدند که در حال حاضر درگیری میان مهاجمان و نیروهای خارجی در ساحه جریان دارد.

فرمانده مرکز هماهنگی نیروهای امنیتی در مرکز بگرام می‌گوید که در نتیجۀ موج برخواسته از این حملۀ موتربمب، خانه‌های مسکونی نزدیک به محل رویداد نیز تخریب شده‌اند و خسارات زیادی به مردم محل وارد شده‌است.

مأموریت حمایت قاطع در خبرنامه‌ای گفته است که حملۀ موتربمب در ساحۀ میدان هوایی بگرام یک مرکز صحی را که به‌هدف کمک به مردم ساحه ساخته شده بود، هدف قرار داده‌است.

ساختمان تخریب شده در رویداد صبح امروز در بگرام.

خبرنامه می‌افزاید که در این حمله هیچ تلفاتی به نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع وارد نشده‌است.

در همین حال باری عارض، آگاه نظامی در بارۀ تأثیر این حمله بر روند گفت‌وگوهای صلح قطر به رادیو آزادی می‌گوید: "تأثیر این حمله بر موضوع مذاکرات در دوحه شاید زیاد نباشد، چون توافقی که در آن موضوع آتش‌بس بین قوای امریکایی و طالبان است، تا به حال به امضا نرسیده‌است."

تا به حال فرد و یا گروهی به شمول گروه طالبان مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.