قانون تصویب‌شده حمایت از حقوق کودکان، از سوی ولسی جرگه به چالش کشانیده شد

ولسی جرگه افغانستان

قانون حمایت از حقوق کودکان که به روز دوشنبه از سوی ولسی جرگه تصویب شد، دوباره از سوی شماری از اعضای این جرگه به چالش کشانیده شد.

شماری از اعضای ولسی جرگه برخی از مواد این قانون را مخالف آموزه‌های شرعی می‌دانند.

اما برخی دیگر تاکید می‌کنند که این قانون تصویب شده است و نیاز به اعتراض نیست.

یکی از موارد اختلافی قانون حمایت از کودکان، تعیین سن کودکان در این قانون می‌باشد.

هرچند قرار بود ولسی جرگه افغانستان امروز چهارشنبه (بیستم قوس) روی موضوع استجواب سرپرست وزارت مالیه تمرکز کند اما سروصداهای برخی از وکیلان دربارۀ قانون تصویب شدۀ حمایت از حقوق کودکان؛ اجندای مجلس را برهم ریخت.

شماری از اعضای ولسی جرگه تصویب این قانون را که به روز دوشنبه صورت گرفت، اقدام نادرست خواندند و در برابر آن اعتراض کردند.

آنان تاکید دارند که باید یک‌بار دیگر روی این قانون بحث گردد.

شاه وزیرتره خیل یکی از وکیلان معترض در این مورد به رادیو آزادی گفت: "روزگذشته در این تالار قانون حمایت از کودکان تصویب شد که این یک کار نادرست است. تالار در آن روز نصاب نداشت و از سوی دیگر قانونی که خلاف قانون خداوند و خلاف قانون اساسی باشد برای ما قابل قبول نیست."

شماری از کودکان دانش‌آموز مکاتب افغانستان

یکی از موارد اختلافی این قانون چگونگی تعیین سن قانونی کودکان است. در این قانون هژده سالگی به عنوان سن قانونی تصویب شده است.

حالا شماری از وکیلان معترض این ماده را خلاف آنچه شریعت برای بلوغ پیش بینی کرده است، می‌دانند و می‌گویند هر زمانی‌که یک طفل به سن بلوغ برسد، حق تعیین سرنوشت‌اش را دارد.

اما برخی دیگر از اعضای مجلس قانون را تصویب شده دانسته و خواهان اجرایی شدن آن هستند.

عزیزه جلیس یکی دیگر از اعضای این جرگه گفت: "در تکمیل بودن نصاب هنگام تصویب قانون هیچ شکی وجود ندارد. آیا می‌توان برای این که طفل ده ساله را که بالغ شده است، از حمایت مادی و امتیازات این قانون بیرون سازیم؟ آیا می‌شود آن‌ها را محروم بسازیم؟ به هیچ وجه این برای ما قابل قبول نیست."

به اساس معلومات هیئت اداری ولسی جرگه در نشست روز دوشنبه نصاب مجلس ۱۴۸ تن بوده است و این قانون با سه رای مخالف و اکثریت آرا به تصویب رسید.

در این حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از تصویب این قانون حمایت می‌کند و عملی شدن آن‌را در تأمین حقوق کودکان مهم می‌داند.

نجیب‌الله ببرک‌زی مسئول بخش هماهنگی کودکان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این مورد گفت: "با تطبیق این قانون تا حدی مشکلات کودکان افغانستان حل می‌گردد و این قانون مدافع حقوق کودکان است و از نظر ما برای بهبود وضعیت کودکان بسیار مهم است."

اما حالا مشخص نیست که سرنوشت این قانون در نشست‌های آیندۀ این جرگه چه خواهد شد؟

قانون حمایت از حقوق کودکان به روز دوشنبه از سوی ولسی جرگه در ۱۶ فصل و ۱۰۸ماده تصویب گردید.

این قانون یکی از جنجالی‌ترین موضوعات در چند سال پسین در ولسی جرگه بوده است، و دلیل عمده آن کودک خواندن زیر سن ۱۸ سال بوده است.