سازمان ملل‌متحد: نامزدان ریاست جمهوری افغانستان نتایج انتخابات را بپذیرند

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد در افغانستان از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و حامیان آن‌ها خواست که نتایج انتخابات را بپذیرند.

تدامیچی یاماموتو با ارائه گزارشی به شورای امنیت ملل‌متحد در باره وضعیت افغانستان، از تمام طرف‌ها خواست که بگذارند نهاد‌های انتخاباتی کار کنند و بر اساس قانون پس از رسیدگی به شکایات، نامزدان و حامیان آن‌ها باید نتایج انتخابات را بپذیرند.

او افزود: "در حالی‌که در افغانستان حکومت جدید به میان می‌آید، این کشور با جامعه جهانی مشترکاً فرصت دارند تا برای آینده بهتر افغانستان مشکلات موجود را از بین ببرد و نبود صلح، توسعه و فقر، حقوق بشر و شفافیت از مشکلات عمده در این کشور است برای برطرف کردن این مشکلات برگزاری انتخابات با اعتبار هدف مهم است که نتایج آن اراده افغان‌ها را منعکس می‌کند و برای همکاران بین‌المللی و نامزدان قابل قبول است."

آقای یاماموتو همچنین گفت کار مهم حکومت آینده افغانستان آغاز روند صلحی است که مالکیت آن به دست افغان‌ها باشد.

وی در نشست شورای امنیت همچنین گفت که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هرچه باشد، صلح مهم‌ترین مسئله برای حکومت بعدی این کشور است.

در همین حال لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه امریکا در سفری به افغانستان ابراز امیدواری کرده‌است که در چند روز آینده حکومت جدید در افغانستان ایجاد شده و زمینه‌های گفت‌وگوهای صلح را با گروه طالبان فراهم کند.

او گفت: "امیدوارم که در روزهای آینده حکومت جدید به میان آید و آرا به‌طور مشروع شمرده شود تا حکومت جدیدی ایجاد شود که بتواند هیئتی برای گفت‌وگوهای صلح تعیین کند. چنین هیئتی باید از افغان‌ها نمایندگی کند. ممکن است در چنین حالتی ما برای پایان دادن به جنگ با طالبان جداً گفت‌وگو کنیم."

آقای گراهام در این سفر همچنین با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرده‌است.

در یک خبرنامه ارگ آمده که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با آقای گراهام گفته است تروریزیم تهدید مشترک برای امنیت هر دو کشور است و نیاز است که مبارزه مشترک علیه آن صورت گیرد.

در خبرنامه به نقل از آقای غنی آمده اجماع عمومی برای صلح موجود است، اما تمرکز روی آتش‌بس و پناهگاه‌های امن طالبان در بیرون از کشور سؤال‌هایی است که باید به آن پاسخ داده شود.

ریاست اجرائیه هم گفته که عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان در دیدار با لیندسی گراهام بر شفافیت انتخابات تأکید کرده و صلح را یکی از اولویت‌های افغان‌ها دانسته است.

این اظهارات برای ایجاد حکومت جدید در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که هنوز هم کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده‌است.

کمیسیون انتخابات افغانستان پیش از این گفته است پس از بازشماری و تفتیش آرا در هفت ولایت در جریان هفته جاری نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات در جریان دو ماه گذشته دو بار تاریخ اعلان نتایج ابتدایی را اعلام کرد، اما نتوانست که نتایج را اعلام کند.