فرمانده پولیس هرات: اگر نیروهای پولیس افزایش نیابد اقتصاد هرات فلج می‌شود

پولیس حین گزمه در ولسوالی غوریان ولایت هرات. October 21, 2015

فرمانده پولیس هرات می‌گوید که با تشکیلات محدود پولیس، گروه طالبان و شبکه‌های جرمی در تلاش گسترش جغرافیای ناامنی و فلج کردن اقتصاد هرات هستند.

او گفت که دخالت استخبارات منطقه، مافیای مواد مخدر و حضور یک‌ونیم میلیون آواره داخلی، از دلایل عمده ناامنی در هرات است.

بیش از یک دهه می‌شود که تشکیلات پولیس با افزایش ناامنی و جمعیت در ولایت هرات در غرب افغانستان، افزایش پیدا نکرده‌است.

مقام‌های امنیتی هرات از آسیب‌پذیری این ولایت پس از افتتاح پروژه‌های تاپی، راه لاجورد، بند‌های سلما، پاشدان، خط آهن‌، فعال بودن بیش از ۳۰۰ کارخانه تولیدی و ظرفیت‌های دیگر اقتصادی هشدار می‌دهند.

امین‌الله امرخیل، فرمانده پولیس هرات، یکی از دلایل قدرتمند شدن گروه طالبان و افزایش تهدیدها علیه پروژه‌های بزرگ را محدودیت تشکیلات پولیس می‌‎داند.

امین الله امرخیل فرمانده پولیس ولایت هرات

او گفت: "دشمن این ولایت را در محراق توجه قرار داده. با شبکه‌های خطرناک مجرمین، آن‌ها می‌خواهند که اقتصاد این‌جا را فلج کنند و دست به جنایت می‌‍زنند."

او افزود، تمام این موارد باید مد نظر گرفته شود و تشکیل مناسبی برای هرات منظور شود.

هرات با کشورهای ایران و ترکمنستان هم‌مرز است. شماری از کشورهای همسایه به‌ویژه ایران به حمایت از گروه طالبان متهم است.

اتهام‌های که همواره از سوی ایران رد شده‌است.

فرمانده پولیس هرات همچنین گفت که در مدیریت امور امنیتی هرات باید همه چالش‌ها از جمله تهدیدهای امنیتی، وضعیت اراضی، جمعیت، موقعیت جغرافیایی، شاهراه‌ها و فعالیت گروه‌های تبهکار و "مداخله کشورهای بی‌گانه" در نظر گرفته شود.

آقای امرخیل تأکید دارد که با افزایش تشکیلات پولیس، بساط ناامنی در این ولایت برچیده خواهد شد.

آگاهان سیاسی در هرات افزایش رقابت‌های کشورهای منطقه و جنگ‌های نیابتی و استخباراتی را به دلیل کمبود نیروی پولیس نگران‌کننده می‌دانند.

قادر کامل، کارشناس سیاسی در هرات می‌گوید شمار پولیس این ولایت ناکافی است و در تشکیلات پولیس هرات به وضعیت مرزهای آن توجه نشده‌است. او افزود: "برخی کشورهای همسایه به خصوص ایران از همین خاطر به خود حق می‌دهند که در امور داخلی افغانستان مداخله کنند."

نیروهای امنیتی افغان حین آموزش‌های نظامی در ولایت هرات.

او گفت شمار نیروهای امنیتی در ولایت هرات از لحاظ کمی و کیفی باید افزایش یابد.

فرمانده پولیس هرات می‌گوید که تشکیلات پولیس این ولایت به تناسب ولایت‌های "درجه دوم" است و تنها در شهر هرات به ۱۲۰۰ نیروی پولیس برای مهار ناامنی‌ها نیاز است.

اما نور احمد حیدری، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید که وزارت داخله به دادخواهی‌ مبنی بر افزایش تشکیلات پولیس اعتنایی نکرده‌است.

حیدری افزود: "هر روز به میزان ناامنی‌های هرات افزوده می‌شود. ما هر روز در این شهر شاهد ترور، سرقت‌های مسلحانه و معضلات کلان اجتماعی هستیم. مهار این جرایم مسئولیت پولیس است."

شهرک صنعتی، هم‌مرز بودن با کشورهای ایران و ترکمنستان و حضور گسترده تاجران، اهمیت اقتصادی هرات را بالا برده است، اما افزایش ناامنی‌ها باعث کاهش و یا حتی فرار سرمایه از هرات خواهد شد.