'ثبات و همگرایی خواهان بازشماری آرای ۲۷ ولایت شد'

روند تفتیش و بازشماری آرا در ولایت بدخشان. December 15 2019

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند روند تفتیش و بازشماری آرا امروز سه‌شنبه (۲۶قوس) در ولایت‌های تخار، پنجشیر، سرپل و جوزجان به پایان رسید.

به‌گفته کمیسیون احتمال دارد این روند در ولایت‌های بدخشان و فاریاب نیز تا امشب به پایان برسد.

حبیب‌الرحمن ننگ، رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت شماری از تیم‌های انتخاباتی در روند تفتیش و بازشماری آرای بغلان مانع ایجاد می‌کنند.

او گفت: "این ناظران در برخی موارد خواست‌های خلاف فیصله دارند، اما ما بر اساس فیصلۀ کمیسیون تفتیش و بازشماری می‌کنیم و به دفترهای ولایتی مان هدایت داده‌ایم که روند تفتیش و بازشماری آرا را مطابق فیصله‌ها، لوایح و طرزالعمل‌ها انجام دهند."

روند تفتیش و بازشماری در هفت ولایت باقی‌مانده روز یکشنبه هفته جاری پس از آن آغاز شد که عبدالله عبدالله، رهبر دستۀ انتخاباتی "ثبات و همگرایی" اجازۀ بازشماری آرا در این ولایت‌ها را داد.

آقای ننگ گفت پس از پایان روند تفتیش و بازشماری آرای هفت ولایت، نتایج آنرا یکجا با نتایج تفتیش و بازشماری آرای ۲۷ ولایت دیگر به رهبری کمیسیون مستقل انتخابات می‌فرستد.

اما تیم "ثبات و همگرایی" خواهان تفتیش و بازشماری مجدد آرای ۲۷ ولایت شده‌است.

فریدون خوزون، سخنگوی این تیم انتخاباتی به رادیوی آزادی گفت: "ما روز قبل خواست مان را طی مکتوبی به کمیسیون شکایات و یک کاپی آن را به کمیسیون مستقل انتخابات فرستادیم. خواست ما این است که آرای ۲۷ ولایت که به گونۀ غیر قانونی تفتیش و بازشماری شده‌است، یک بار دیگر تفتیش شود و در این تفتیش به شمول ما تمام تکت‌های انتخاباتی حضور داشته باشند."

اما رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که امکان تفتیش و بازشماری آرای ۲۷ ولایت برای سومین بار وجود ندارد.

به‌گفته او، روند تفتیش و بازشماری آرای ۲۷ ولایت در حضور ناظران ملی و بین‌المللی و برخی تیم‌های انتخاباتی انجام شده است.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود که تلاش می‌کند تا نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را تا پایان هفتۀ جاری اعلام کند، اما دارالانشاء این کمیسیون می‌گوید که تنها روند تفتیش و بازشماری آرای ولایت‌های باقی مانده تا روز جمعه به پایان خواهد رسید.

با توجه به این موضوع ممکن نخواهد بود که کمیسیون همزمان با پایان روند تفتیش و بازشماری آرا، نتایج ابتدایی را اعلام کند.