کمیسیون انتخابات از رسیدن مواد انتخاباتی ۴ ولایت به مرکز خبر داد

حبیب‌الرحمن ننگ رئیس دارالانشایک کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید روند تفتیش و بازشماری آرا در ولایت‌های پنجشیر، تخار، جوزجان، سرپل، بدخشان و فاریاب کاملاً تکمیل شده است.

حبیب‌الرحمن ننگ روز چهارشنبه (۲۷ قوس) به رادیو آزادی گفت که روند تفتیش و بازشماری آرا تنها در ولایت بغلان هنوز ادامه دارد و تا فردا به پایان می‌رسد.

آقای ننگ گفت که مواد انتخاباتی چهار ولایت پس از بازشماری به کابل انتقال یافته است.

او افزود: "مواد انتخاباتی ولایت‌های جوزجان، سرپل، تخار و پنجشیر به دفتر مرکزی در کابل رسیده است. تنها مواد انتخاباتی ولایت‌های بدخشان و فاریاب باقی مانده که آن‌هم تا آخر امروز یا فردا به کابل می‌رسد."

رئیس دارالانشا کمیسیون مستقل انتخابات افزود که برای نظارت از این روند از ناظران انتخاباتی دعوت شده است.

وی گفت که براساس قوانین و طرزالعمل‌های انتخابات، آرای جنجالی در ولایات، پس از بررسی مجدد در مرکز ملی جمع‌بندی آرا، در گزارش جامع به اعضای کمیسیون مستقل انتخابات ارائه می‌شود و کمیسیون مورد اعلام نتایج ابتدایی تصمیم می‌گیرد.

پیش از این منابع کمیسیون گفته بودند که تا آخر هفته جاری می‌توانند نتایج انتخابات را اعلام کنند.

در این حال برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی درمورد روند تفتیش و بازشماری آرا می‌گویند که تا کنون مشکل جدی دراین روند وجود نداشته است.

یوسف رشید رئیس اجرائی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) در این مورد به رادیو آزادی گفت: "تا هنوز همکاران ما از کدام مشکل جدی که از بابت نقض طرزالعمل یا پروسیجرها بوده باشد و یا نگرانی جدی داشته باشد، گزارش نداده‌اند، اما باز هم اگر کدام مورد جدی دریافت کردیم، با شما شریک می‌سازیم."

تیم ثبات‌و‌همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، که مانع روند بازشماری آرا در هفت ولایت شده بود، به روز یک‌شنبه همین هفته اجازه تفتیش و بازشماری آرا را به کمیسیون مستقل انتخابات داد.

تیم انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رأی جنجالی است، اما کمیسیون مستقل انتخابات این تعداد آرا را معتبر می‌داند.