حسن روحانی با صدراعظم جاپان دیدار کرده است

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدارش با شینزو آبه صدرعظم جاپان

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جریان سفرش به‌جاپان خواهان همکاری این کشور برای نجات توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی شد.

آقای روحانی دیروز در دیدار با شینزو آبه صدراعظم جاپان گفت: "توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان یک توافق بسیار مهم برای تهران است و از همین‌رو ما عقب‌نشینی یک‌طرفه و غیرمنطقی امریکا از این توافق را محکوم می‌کنیم."

تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده پس از آن شدت گرفت که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا سال گذشته خروج واشنگتن از توافق‌نامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان را اعلام کرد.

واشنگتن از آن‌زمان به این‌سو ایران را هدف تحریم‌های شدید اقتصادی قرار داده است.

شینزو آبه صدراعظم جاپان در صحبت با حسن روحانی، از ایران خواست تا برای امنیت شرق میانه، تعهداتش را در توافق چهار سال پیش حفظ کند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدارش با شینزو آبه صدرعظم جاپان

آقای آبه گفته که بسیار نگران تنش در شرق میانه است.

یک مقام ارشد جاپان گفته که صدراعظم کشورش در دیدار با رئیس جمهور ایران همچنان در مورد برنامه توکیو برای اعزام نیرو‌های دریایی به شرق میانه به‌خاطر محافظت از کشتی‌های جاپانی معلومات داده است.

یک نفتکش جاپانی در ماه جون سال جاری میلادی در بحیره عمان هدف حمله قرار گرفت و به‌آتش کشانیده شد.

واشنگتن ایران را مسئول حمله بالای این نفتکش خوانده و از جاپان خواسته است که با ائتلاف تحت رهبری امریکا در تنگه هرمز بپیوندد تا از امنیت نفتکش‌ها در مهم‌ترین مسیر ترانزیت نفتی جهان اطمینان یابند.

انتظار می‌رود حکومت جاپان به‌زودی طرحی را برای اعزام نیرو‌های دریایی خود به شرق میانه نهایی کند.

مقام‌های ایرانی حضور نیرو‌های خارجی در منطقه را رد کرده و گفته اند که این امر باعث ایجاد نا‌امنی برای انتقال نفت خواهد شد.

حسن روحانی یگانه مقام بلندپایه ایرانی است که طی دو دهه گذشته به جاپان سفر کرده، پیش از این شینزو آبه صدراعظم جاپان نیز نخستین مقام بلند پایه جاپانی بود که پس از چهل سال به تهران سفر کرده بود.