امریکا: 'کمیسیون شکایات در مورد شکایات انتخاباتی، مسلکی و شفاف قضاوت کند'

الیس ویلز معاون سرپرست معنیت وزارت خارجه امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای مرکزی

وزارت خارجه امریکا گفته است که از کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌خواهد تا در باره شکایت‌ها مسلکی و شفاف قضاوت کند.

این موضوع را الیس ویلز معاون سرپرست معنیت وزارت خارجه امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای مرکزی در توییتر خود نوشته است.

همچنان در این توییت آمده است که امریکا از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال می‌کند و از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان سپاس‌گزار است که در شرایط دشوار این کار را انجام داد.

این مقام وزارت خارجه امریکا در یک زمانی کمیسیون شکایات انتخاباتی را به‌کار مسلکی و شفاف تشویق می‌کند که عبدالله عبدالله و یک تعداد دیگر از کاندیدان ریاست جمهوری بر اعلام نتایج مقدماتی انتخابات اعتراض کرده اند.

عبدالله عبدالله که شام دیروز در حضور شماری از اعضای تیم ثبات‌وهمگرایی در کابل صحبت می‌کردبر کمیسیون مستقل انتخابات تنقید کرد که به گفته او با تقلب‌کاران هم‌دست شده است.

او افزود اعلام نتایج ابتدایی گام اول روند انتخابات است و حالا پروسه بزرگ‌تر بررسی شکایت‌ها آغاز می‌شود و آن‌ها خواهان بررسی شکایت‌های خود می‌باشند.

عبدالله عبدالله رئیس اجراییه افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری

او افزود: "ما از کمیسیون شکایات انتخاباتی توقع داریم که در مطابقت با قانون، با‌دقت شکایت‌هایی را که ثبت می‌شوند در مورد قانونی‌اش مورد بررسی قرار بدهند، آرای تقلبی را جدا کنند و نتایج را در مطابقت با قانون ارائه کنند."

آقای عبدالله ادعا کرد به گفته او به اساس "رای پاک" تیم ثبات‌وهمگرایی او برنده می‌باشد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات حوا علم نورستانی با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات روز گذشته تاکید نمود که آن‌ها با صداقت و شفافیت طبق قانون کار خود را انجام داده اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان چیزی کم سه ماه قبل برگزار شد. کمیسیون مستقل انتخابات چندین بار تاریخ‌ اعلام نتایج ابتدایی را اعلام کرد، اما این نتایج به‌خاطر مشکلات نشر نشد.

از سوی دیگر رئیس جمهور فعلی افغانستان و کاندید ریاست جمهوری محمداشرف غنی روز یک‌شنبه در نشستی در ارگ گفت: "تیم‌های دیگر انتخاباتی باید اصول را رعایت کنند و از طریق کمیسیون شکایات انتخاباتی شکایت‌های خود را تعقیب نمایند.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری

او افزود: "بازی که صورت می‌گیرد، اصول دارد، اصول قوانین را وضع کرده است. قانون اساسی افغانستان و قانون انتخابات افغانستان. اکنون وقت آن است که همه اصول بازی را قبول کنیم و کمیسیون شکایات که در روزهای آینده فیصله‌اش را اعلام می‌کند، این تیم قانونمند رفتار می‌کند و امیدوار هسیتم که همه قانونمند رفتار کنند."

هرچند تیم دولت‌ساز دسته انتخاباتی محمداشرف غنی با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات بیش از ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورده است؛ ولی می‌گوید که شکایت دارد و این شکایت‌های خود را با کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کرده است.

رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی زهره بیان شینواری با کمیشنران دیگر در یک کنفرانس خبری مشترک تاکید نمودند که آن‌ها تمام شکایت‌ها را با شفافیت و قانونی بررسی می‌کنند.

او افزود: "همان‌طوری که بر قرآن عظیم‌الشان دست مانده بودیم و تعهد کردیدم، خارج از قانون و خارج از طرز‌العمل انشالله نه‌تحت تاثیر کدام تکت انتخاباتی قرار می‌گیریم و نه کدام تکتی در این مورد از ما تقاضا ای داشته باشد و کدام زور و فشار سیاسی خواهد بود و بی‌طرفانه، صادقانه، مطابق به قانون ما به‌شکایات و اعتراضات رسیده‌گی می‌کنیم."

کمیسیون شکایات انتخاباتی تا پایان روز چهارشنبه تمام شکایات انتخابات ریاست جمهوری را در مورد اعلام نتایج ابتدایی ثبت و بررسی می‌کند.

کمیسیون مستقل انتخابات روز یک‌شنبه گفت که بعد از تفتیش و بازشماری کامل آرا معلوم شد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در انتخابات سهم گرفتند و آن‌ها نتایج ابتدایی رای این‌ها را اعلام کرده اند.

گزارش از: سید سمیع عباس