کمیسیون شکایات انتخاباتی کارش را در مرکز و ولایات آغاز کرد

نشان کمیسیون شکایات انتخاباتی

یک روز پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کمیسیون شکایات انتخاباتی در مرکز و ولایات روزهای سخت کاری‌اش را آغاز کرده است.

این کمیسیون تا دو روز آینده نیز مشغول ثبت شکایات خواهد بود - شکایاتی که تیم‌های انتخاباتی پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ثبت می‌کنند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که تا کنون دسته‌های انتخاباتی محمد‌اشرف غنی‌، عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار، رحمت‌الله نبیل و نورالرحمن لیوال فورم‌های ثبت شکایات را از کمیسیون به‌دست آورده اند.

قطب‌الدین رویدار یک کمیشنر این کمیسیون به رادیوآزادی گفت: "آنان تلاش می‌کنند که کارهای شان را به‌سرعت به‌پیش ببرند."

او افزود: "تا چاشت امروز دسته انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی شکایات خود را به‌ما سپرده است، این روند تا دو روز دیگر ادامه می‌یابد و زمانی‌که پایان یافت، ما ارقام دقیق را با مردم شریک می‌سازیم"

محمداشرف غنی، رهبر تیم دولت‌ساز دیروز در یک نشست خبری گفت تیم او شکایات خود را براساس قانون ثبت خواهد کرد و روند بررسی آن را نظارت خواهد کرد.

محمداشرف غنی، رهبر تیم دولت‌ساز

آقای غنی همچنین از دیگر تیم‌های انتخاباتی خواست که اصول بازی را بپذیرند و براساس قانون برخورد کنند.

رضوان مراد، سخنگوی این تیم روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که آنان به صدها شکایت دارند و به اساس قانون به‌شمول امروز در روزهای آینده آن‌را با کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت می‌کنند.

او گفت: "کمیته نظارت و تیم تخنیکی ما مصروف ارزیابی نتایج ابتدایی هستند و روند ثبت شکایات آغاز شده است. ما براساس قانون شکایات‌ مان را ثبت می‌کنیم. ما صدها شکایت داریم که تمام آنها مستند است و به کمیسیون شکایات ثبت می‌شود."

دسته انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی تعداد شکایات شان را بیش از ۴۰۰۰ خوانده و می‌گوید که همکاران شان این شکایت‌ها را در مرکز و ولایات ثبت کرده اند.

فریدون خوزون، سخنگوی این تیم به رادیو آزادی گفت پس از بررسی شکایات، نتایج نهایی تغییر خواهد کرد.

"همکاران ما فورم‌های شکایت گرفته‌اند. شکایات ما مستند شده است و به شکل مستند به کمیسیون شکایات می‌سپاریم. امیدوار هستیم که پس از رسیدگی به این شکایات ارقام [آرای] انتخابات تغییر خواهد کرد."

عبدالله عبدالله رهبرتیم ثبات‌وهمگرایی شب گذشته در یک نشست به طرفداران‌اش گفت که توقع دارد که کمیسیون شکایات انتخاباتی تمام شکایت‌ها را بررسی کند‌، ارای ناپاک را باطل سازد، در ولایاتی که ناظرین شان وجود نداشت تفیش و بازشماری را دوباره انجام دهند و بعداً نتیجه نهایی را اعلام نمایند.

عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات وهمگرایی به طرفداران‌اش گفت که توقع دارد کمیسیون شکایات انتخاباتی تمام شکایت‌ها را بررسی کند‌

دسته انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیارامروز نیز دریک نشست خبری گفت که بیش از سه هزارشکایات را مستند کرده که آن‌را با کمیسیون ثبت می‌کند.

براساس قانون، کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۹ روز وقت دارد که شکایات ثبت شده را بررسی و بربنیاد آن تصمیم‌گیری کند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از ۲۷ ساعت روند ارزیابی شکایات ثبت شده را آغاز می‌کند.

در نخست این شکایات در ولایات و بعد در مرحله استیناف‌خواهی در مدت ۱۵ روز در دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی بررسی خواهد شد و پس از آن در مورد نتایج بررسی‌ها تصمیم گرفته خواهد شد.