آلودکنندگان هوا در افغانستان تا ۲۵۰ هزار افغانی جریمه می‌شوند

آرشیف، آلودگی هوا در شهر کابل

اداره ملی حفاظت محیط زیست می‌گوید شهرک هایی که باعث آلودگی هوا می‌شوند، هفته‌ای ۲۵۰ هزار افغانی جریمه خواهند شد.

این اداره به دلیل آلودگی شدید هوا در کابل، ضرب‌الاجل تعیین کرده‌ که اگر این شهرک‌ها و سایر مراکز تجارتی تا هشتم ماه جدی، معیارهای محیط زیستی را رعایت نکنند، جریمه خواهند شد.

لیلا سامانی، مسئول اطلاعات ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست روز سه‌شنبه (۳ جدی) به رادیو آزادی گفت: "شهرک‌ها و مراکز تجارتی بررسی می‌شوند، چون معمولاً زغال‌سنگ مصرف می‌کنند. اگر تصفیه‌کن نصب نکرده باشند، جریمه می‌شوند. هر هفته احتمالاً مبلغ ۲۵۰ هزار افغانی جریمه خواهند شد."

به گفته او، جریمه شهرک‌ها براساس تعداد مرکز گرمی و حمام‌ها به تعداد اتاق‌های آنان مشخص و مقدار جریمه سایر مراکز تحت کار است.

وزارت داخله نیز با نشر اعلامیه‌ای به مالکان شهرک‌های رهایشی، خشت‌پزی‌ها، حمام‌ها، سالون‌های عروسی، کارخانه‌های تولیدی، حوض‌های سونا و سایر مراکز تجارتی هشدار داده که اگر از مواد سوخت آلوده‌کننده استفاده کنند، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

وزارت امور داخله این اعلامیه را با اتکا به ماده ۸۰۷ کود جزا نشر کرده است. در این ماده قانونی آمده: "شخصی که مواد آلوده‌کننده در آب یا هوا را به اندازه‌ای که مضر برای موجودات زنده باشد، پخش کند مرتکب جرم محیط زیستی شده و به حبس متوسط محکوم است."

حبس متوسط شامل یکسال الی پنج سال می‌باشد.

به تازگی محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز فضای کابل را "کشنده" توصیف کرده و دستور داده که به زودترین فرصت، "عاملان درجه یک" آلودگی هوا مکلف شوند که از مواد سوخت باکیفیت و تصفیه‌‌کن‌ها استفاده کنند. قیمت هر دستگاه تصفیه کن بالاتر از هفتاد هزار افغانی است.

آرشیف، یک فابریکه خشت‌پزی در ولایت بغلان

پس از حملات انتحاری و بمبگذاری، آلودگی هوا از نگرانی‌های جدی افغان‌ها است. آنان می‌گویند که شب هنگام اصلاً گشت و گذار نمی‌توانند.

شیر افغان شیرزی باشنده در کابل می‌گوید حمام‌های این شهر مواد دودزا می‌سوزانند: "از طرف شب به دلیل آلودگی هوا هیچ جا دیده نمی‌شود. حتی نفس کشیده نمی‌توانیم. شفاخانه‌ها از بیماران پر شده است."

عبدالشکور اکبرزی می‌گوید که تنفس در هوای آلوده کابل باعث مریضی می‌شود: "من به همین خاطر همیشه از ماسک استفاده می‌کنم."

در همین حال، شماری از مالکان مراکز تجارتی می‌گویند که فلترهای تصفیه دود خریداری و نصب کرده‌اند.

نیک محمد، مالک حمامی در چهاراهی ترافیک کابل گفت: "ما از زغال سنگ استفاده می‌کنیم، اما سیستم فلتر نصب کرده‌ایم. از مواد سوختی دودزا استفاده نمی‌کنیم." ظاهراً به نظر می‌رسد که او زغال سنگ را "مواد دودزا" نمی‌داند.

شماری از شهروندان در کابل می‌گویند که این مراکز تجارتی با استفاده از تاریکی شب بیشتر از مواد سوخت بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. آنان تاکید دارند که باید از ورود مواد سوخت بی‌کیفیت به شهرها جلوگیری شود.